روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۵۲-۶۰

عنوان فارسی بررسی نقش عوامل انسانی در بروز تصادفات رانندگی در ایران
چکیده فارسی مقاله مقدمه: در پدید آمدن تصادفهای رانندگی چهار عامل انسانی، جاده، وسیله نقلیه و محیط مؤثرند. در 90 تا 95% تصادف‏های رانندگی ایران، عامل انسانی مسئول رخداد آنها شناخته شده است. در میان عوامل انسانی می‏توان به نادیده‏ گرفتن مقررات و خطاهای رانندگی، نگرشهای ترافیکی نادرست، خستگی و خواب آلودگی، مصرف مواد مخدر و الکل، رانندگی در ساعات سیاه (آخر شبها، اوایل صبح، بعد از ناهار)، رانندگی جوانان به ویژه در آخر شبها، تعطیلات آخر هفته‏ و با حضور همسالان اشاره کرد. روش: در این نوشتار به روش کتابخانه‏ای، بررسیهای انجام شده و گزارشهای ارائه شده‏ توسط سازمانهای جهانی پیرامون علت تصادفهای رانندگی در جهان و ایران بازنگری شده است. یافته‏ها: مقایسه‏ تصادف‏های رانندگی ایران و سایر کشورها نشان می‏دهد که در سالهای 1375-1373 برعکس بسیاری از کشورها، تصادف‏های ایران 55% رشد داشته است، همچنین شاخص مربوط به تعداد قربانیان تصادفات ایران چند برابر شاخص‏ مشابه در کشورهای دیگر است،بیشترین قربانیان در ایران در سنین 50-20 سالگی و در عابرین پیاده دیده می‏شود. نتیجه: به منظور پیشگیری از تصادف‏های رانندگی باید یک برنامه جامع طراحی شود. با توجه به نقش مهم عوامل انسانی، برای آموزش دانش‏آموزان، رانندگان و رهگذران برنامه‏ای پیشنهاد شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The role of human factors in car accidents in Iran
چکیده انگلیسی مقاله Introduction : in any car accident four factors may be involved: human factor, road, vehicle and environment. About 90 to 95 percent of car accidents in Iran are caused by human factor which could be pointed out as driving errors, traffic misconception, tiredness, drowsiness, drug and alcohol consumption driving in dark hours (late night, early morning, and after lunch), youngsters' driving, specially at late night weekends and while they are accompanied by their pals. Method: this is a library method study which also looks to the results obtained from the researches administered in Iran and the world organizations on car accidents. Findings: comparing the rate of car crashes between Iran and other countries reveals a 55% growth of car accidents in Iran during 1993 – 1995. Also the mean score of the car accident victims in Iran is many times higher than other countries. Most of the victims are among the pedestrians in active age-group- 20 to 50 years old. Results: to prevent car accidents, an educational programme has been suggested for students, drivers and pedestrians.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حمید یعقوبی | hamid ya amp apos ghoobi
psychology dept. koodakyar street, daneshjoo ave. evin, tehran, iran, i.r.
تهران،خیابان دانشجو،خیابان کودکیار،گروه روانشناسی.


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-623&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات