|
روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۶۰-۶۸
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی عوامل روانی،اجتماعی و آموزشی مؤثر بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان شاهد استان همدان |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: افت تحصیلی زود هنگام و پیامدهای رفتاری- اجتماعی ناشی از آن یکی از مشکلات مهم دانشآموزان،به ویژه در مقطع راهنمایی است. در این بررسی عوامل روانی- اجتماعی و آموزشی مؤثر بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان شاهد در مقطع راهنمایی استان همدان شد. روش: 889 نفر دانشآموز شاهد و نیز 151 دانشآموز غیر شاهد مدارس شاهد با استفاده از روش پیمایشی و با به کارگیری مقیاس سنجش عزت نفس کوپر اسمیت، پرسشنامه محقق ساخته سنجش نگرش به عوامل آموزشی و مقیاس سنجش افسردگی کودکان (CDS) مورد بررسی قرار گرفتند. دادههای پژوهش به کمک تحلیل رگرسیون چند متغیری، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: نشان دادند که از میان متغیرهای مرتبط با فرضیههای پژوهش، عواملی چون بعد خانوار، میزان عزت نفس و افسردگی دانشآموزان، میزان رضایتمندی از مادر و طول مدت غیبت پدر میتوانند تغییرات واریانس نمرات معدل تحصیلی دانشآموزان را تبیین نمایند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The effect of psycho-social and educational factors on school performance among shahed students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective : early school dropout and its social and behavioral consequences is one of the important problems among the students in particular at middle school level. In this study the psycho-social factors associated with school performance of middle school Shahed [1] students are examined in Hamedan province. Method: 889 Shahed students and 51 non-Shahed students from the same school were evaluated by survey method and through the following scales: Questionnaire developed by the researcher as educational attitude scale, Cooper-smith Self-Esteem Scale, and Children Depression Scale (CDS). Findings: the data analysis of this research was based on multivariate regression, indicates that from the variables associated with the research hypothesis, some factors such as family, self esteem, depression, level of satisfaction with mother, and the length of the father's absence, can explain the variation of students' average scores on school performance. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
احمد حیدری پهلویان | ahmad haydari pahlavian sina treatment and educational center pasteur cross, hamadan, iran, i.r. .همدان،چهار راه پاستور،بیمارستان سینا،بخش روانشناسی. سازمان اصلی تایید شده: بیمارستان سینا تهران
کامران فرزادسیر | kamran farzad seear خیابان شریعتی،دانشگاه بو علی سینا
معصومه اقبالیان | masumeh eqbalian همدان،چهار راه امیر کبیر،دبیرستان اندیشه 2
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-624&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|