روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۴۳-۵۱

عنوان فارسی بررسی ارتباط میان توانایی کلامی و توانایی ریاضی
چکیده فارسی مقاله هدف: این پژوهش با هدف بررسی ارتباط میان توانایی کلامی و توانایی ریاضی انجام شده است. روش: جامعه‏ پژوهش را کودکان 5 و 6 ساله مهدکودکهای منطقه شرق بهزیستی استان تهران تشکیل داده‏اند. از میان کودکان جامعه مورد بررسی، پس از انجام آزمون هوش بر روی 218 کودک، 120 نفر به روش نمونه‏گیری در دسترس انتخاب شدند. این افراد دارای بهره هوشی 110-90 بوده‏اند. ابزار پژوهش را یک آزمون ریاضی و آزمون طبقه‏بندی کلامی تشکیل داده‏اند. داده‏های‏ پژوهش به کمک روشهای آمار توصیفی و ضریب همبستگی تحلیل و ارائه گردید. یافته‏ها: یافته‏های این پژوهش نشان داد میان توانایی کلامی و توانایی ریاضی، ارتباط مستقیم و معنی‏داری وجود دارد. همچنین این پژوهش در بررسی تفاوت میان‏ میانگین نمرات آزمون کلامی و آزمون ریاضی دختران و میانگین نمرات آزمون کلامی و آزمون ریاضی پسران، این تفاوت را معنی‏دار نشان نداد. افزون بر این، تفاوت میان میانگین توانایی کلامی و ریاضی 5 ساله‏ها و 6 ساله‏ها،معنی‏دار نبود. در توانایی طبقه‏بندی کلامی نیز، گرچه کودکان در همه موارد از انتزاع مقوله‏ای استفاده نمی‏کنند، ولی مواردی از این جداسازی، در آنان دیده می‏شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Assessing the Relationship Between Verbal and Mathematical Skills
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The objective of this study is to evaluate verbal and mathematical skills among young children. Method: The population of this study is composed of 5 and 6 years old children from nursary schools of the welfare organization in east of Tehran. An 10 test on 218 children, was administrated and 120 individuals were selected as the subjects for the present study. The 10 of these subjects were 90-110. The research apparatus used in this research were Mathematical Scale and Verbal Classification Test. The data were analyzed statistically. Findings: The findings of this research indicate that there is a significant and direct correlation between verbal and mathematical skills among the subjects. The other findings of this study show no significant difference between the mean scores of the verbal and mathematical skills obtained by girls and boys. Besides there is a significant difference between the mean scores obtained by 5 and 6 years old children in verbal skills
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله انسیه عباسی | ensiyeh abbasi
engelab ave., peech-e-$hemran, faculty of rehabilitation. tehran, iran, i.r.
تهران تهران،خیابان انقلاب،پیچ شمیران،دانشکده توان بخشی

حبیب ا قاسم زاده | habib allh ghasemzadeh
تهران.تهران،خیابان کارگر جنوبی،پایین تر از چهارراه لشگر،بیمارستان روزبه.
سازمان اصلی تایید شده: بیمارستان روزبه تهران

حسن عشایری | hasan ashayeri
خیابان میرداماد، میدان مادر،خیابان شهید شاه نظری.


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-614&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات