روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۵، شماره ۳، صفحات ۳۷-۴۷

عنوان فارسی بررسی اثر بخشی آموزش مهارتهای اجتماعی،دارو درمانی و ترکیب این‏ دو روش درمانی در زنان مبتلا به افسردگی اساسی
چکیده فارسی مقاله هدف: این پژوهش به منظور بررسی اثر بخشی روش درمانی آموزش مهارتهای اجتماعی و ترکیب آن با دارو درمانی در درمان زنان مبتلا به افسردگی اساسی انجام شده است. روش: نمونه مورد بررسی 21 زن مبتلا به افسردگی اساسی بودند که‏ به سه گروه دارو درمانی، آموزش مهارتهای اجتماعی، و درمان ترکیبی بطور تصادفی اختصاص داده شدند. به منظور کنترل‏ متغیرهایی همچون سن، میزان تحصیلات، مدت ابتلا به بیماری، شدت افسردگی و میزان سازگاری، گروههای آزمایشی با استفاده از تحلیل واریانس با یکدیگر مقایسه شدند. نخست نمرات پیش آزمون هر یک از آزمودنیها در پرسشنامه افسردگی‏ بک، مقیاس درجه‏بندی افسردگی هامیلتون، و مقیاس سازگاری اجتماعی بدست آمد و سپس روشهای درمانی به مدت‏ 5/2 تا 3 ماه (12 تا 15جلسه) در مورد آنها به کار برده شد. در پایان دوره درمان، دوباره تمامی بیماران با همان ابزارهای‏ یاد شده مورد بررسی قرار گرفتند و نمرات پس آزمون با نمرات پیش آزمون مقایسه و تحلیل شدند. یافته‏ها: یافته‏ها نشان‏ داد که روش درمانی آموزش مهارتهای اجتماعی بطور معنی‏داری افزایش میزان سازگاری در بیماران را به دنبال داشته است‏ (01/0> p ). همچنین آزمودنیهای گروه در مان ترکیبی در مقایسه با گروه دارو درمانی و گروه آموزش مهارتهای اجتماعی، بطور معنی‏داری به بهبودی بیشتری دست یافتند (05/0> p ). از نظر کاهش نشانه‏های افسردگی، میان گروه دارو درمانی و گروه آموزش مهارتهای اجتماعی تفاوت معنی‏داری دیده نشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The effects of social skills training, drug therapy and their combination in females with major depressive disorder
چکیده انگلیسی مقاله Purpose : the purpose of this study was to evaluate the effects of social skills training, drug therapy and their combination in the treatment of females with major depressive disorder. Method : 21 females with major depression were randomly selected and were then randomly assigned to three (drug therapy, social skills training and combination therapy). In order to control the variables such as age, education, duration of disorder, intensity of depression and degree of adaptation, the groups were compared by analysis of variance (ANOVA), which showed that there were no significant differences between the groups in terms of variables mentioned above. Initially all of the subjects were administered the Beck Depression Inventory, Hamilton Rating Scale for Depression and Social Adaptive scale, then the treatment started. Intervention lasted for 2.5 to 3 months (12-15 sessions). At the end of treatment subjects were re-assessed by the same instruments. Results: the results showed that social skills training significantly increased adaptive functioning (P< 0.01). combination therapy showed the best result. There were no significant differences between the groups in terms of depressive symptoms.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسین داداش زاده | hasan dadashzadeh
el goli blvd., razi psychiatric center, tabriz, iran, i.r.
تبریز،بلوار ایل گلی، مرکز آموزشی و درمانی روانپزشکی رازی

جعفر بوالهری | jafar . bolhari
.تهران،خیابان طالقانی،نرسیده به خیابان دکتر شریعتی،کوچه جهان،پلاک 1،انستیتو روانپزشکی تهران

سید اکبر بیان زاده | sayad akbar bayanzadeh
ایران.تهران،خیابان طالقانی،نرسیده به خیابان دکترشریعتی،کوچه جهان،پلاک 1،انستیتو روانپزشکی تهران

افسر ارفعی | afsar arfaie
تبریز،بلوار ایل گلی،مرکز آموزشی و درمانی روانپزشکی رازی.


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-593&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات