روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۴، شماره ۴، صفحات ۲۳-۳۲

عنوان فارسی رابطه منبع کنترل درونی- بیرونی با افسردگی و عملکرد تحصیلی دانشجویان‏ دانشگاه علوم پزشکی همدان
چکیده فارسی مقاله 386 نفر از دانشجویان(181 زن، 205 مرد) که به شیوه نمونه‏گیری تصادفی ساده اتنخاب شده بودند ضمن پاسخ به‏ پرسشنامه مشخصات جمعیت‏شناختی، مقیاس‏های سنجش منبع کنترل درونی- بیرونی راتر و نیز افسردگی بک را تکمیل‏ نمودند. تحلیل داده‏های پژوهش به کمک آزمون t ، تحلیل واریانس و ضریب همبستگی نشان داد که 28% از دانشجویان، گرایش به منبع کنترل بیرونی و 72% گرایش به منبع کنترل درونی دارند. میانگین نمره‏های منبع کنترل درونی- بیرونی و نیز میزان افسردگی در دو جنس تفاوت معنی‏درای را نشان نداد. دانشجویان متأهل بیش از افراد مجرد گرایش به منبع کنترل‏ درونی داشته‏ان دو میزان افسردگی آنها کمتر از دانشجویان مجرد بود. افراد با منبع کنترل درونی بیش از افراد دارای منبع کنترل‏ بیرونی به رشته تحصیلی خود علاقمند بوده‏اند. اما تفاوت معنی‏داری در میانگین معدل درسی دانشجویان علاقمند و بی‏علاقه به رشته تحصیلی خود دیده نشد. وجود افکار خودکشی و ناامیدی نسبت به آینده در دانشجویانی که گرایش به منبع‏ کنترل بیرونی داشتند در سطح معنی­داری بیشتر از دانشجویان دارای منبع کنترل درونی بوده است. همچنین گرایش به منبع‏ کنترل درونی و میزان افسردگی دانشجویان همبستگی معنی‏دار منفی نشان داد. افت شدید عملکرد تحصیلی در دانشجویانی‏ که منبع کنترل بیرونی داشته‏اند در مقایسه با کسانی که گرایش به منبع کنترل درونی داشته‏اند، بیشتربوده است. آزمون ضریب‏ همبستگی پیرسون رابطه خطی معنی‏دار بین افزایش معدل درسی و گرایش به منبع کنترل درونی نشان نداد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Relationship Between Intenud and External Locus of Control, Depression and EdUCDJional Performance Among Hamedan Medical School Students
چکیده انگلیسی مقاله 386 Students (181 female and 205 male) were selected randomly and asked to complete a demographic data sheet. Rutter's Internal and External locus of Control and the Beck Depression Inventory. Data were analyzed by t-test and analysis of variance (ANOVA). The results revealed, that 28% of students exhibited external locus of control, whereas, 72% exhibited internal locus of control. The mean scores of internal and external locus of control and depression were significantly different in male and female groups. The ~ students evidenced internal locus of control and showed more interest in their major field of study than those with external locus of control. However, there was no significant difference between the grade point averages of those who liked their majors and those who did not Suicidal thoughts and feelings of hopelessness were observed significantly more in those with external locus of control than the other group. Also internal locus of control was negatively related to the level of depression. Decline in educational performance rated significantly at higher level in the external locus of control group, compared with the internal locus of control group. Pearson correlation coefficient did not reveal any significant relationship between improvement in the subject's grade point average and internal locus of control
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله احمد حیدری پهلویان | ahmad heidari pahlavian
hamedan university of medical sciences, pastor ave., slna centre, psychology section. hamedan. iran, i. r.
همدان، چهارراه پاستور، مرکز آموزشی-درمانی سینا، بخش روانشناسی.

حسین محبوب | hosayn mahjob
همدان. چهارراه پاستور، مرکز آموزشی- درمانی سینا، بخش روانشناسی.

محمد کاظم ضرابیان | mohamad zarrabian
همدان، چهارراه پاستور، مرکز آموزشی-درمانی سینا، بخش روانشناسی.


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-582&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات