|
روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۴، شماره ۳، صفحات ۶۲-۶۹
|
|
|
عنوان فارسی |
تاثیر برنامه "پی .ال . یو" در تغییر نگرش دختران پایه اول راهنمایی نسبت به دانش آموزان استثنایی |
|
چکیده فارسی مقاله |
123 دانشآموز دختر که به طور تصادفی از دو مدر سه راهنمایی انتخاب شده بودند در دو گروه آزمایش و گواه جای داده شدند و به پرسشنامههای نگرش سنج پاسخ دادند . پرسشنامه دارای سه بخش بود. بخش نخست دارای 20 پرسش بود که نگرش کلی و دو عامل جامعه طلبی و موقعیت تحصیلی را میسنجید . بخش دوم شامل 31 ویژگی (مثبت، منفی و حساس) بود و از آزمودنیهای پرسیده شد برای توصیف یک دانشآموز استثنایی کدام ویژگی را به کار میبرند. بخش سوم دارای پرسشهایی درباره تجربههای پیشین آزمودنیها با دانشآموزان استثنایی بود. پس از پاسخگویی به پرسشنامه، برنامه آموزشی در هشت جلسه برای گروه آزمایش اجرا شد. سپس هر دو گروه دوباره به پرسشنامههای نگرش سنجش پاسخ دادند. دادهها با استفاده از روش اماری تحلیل واریانس چند عاملی با اندازهگیریهای مکرر تجزیه و تحلیل گردید. نتایج نشان داد که در پسآزمون دانشآموزان گروه آزمایش نسبت به گروه گواه ویژگیهای مثبت بیشتری را برای توصیف دانشآموزان استثنایی به کار بردهاند، ولی در سایر خرده مقیاسها تفاوت معنیداری دیده نشد. نتایج کیفی نشان داد که دانشآموزان در این دوره با دانشآموزان استثنایی آشنا شدند و آشنایی بیشتر باعث شد که احساس بهتری نسبت به دانشآموزان استثنایی داشته باشند و در آینده برای سازگاری با آنها تلاش کنند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
پی .ال. یو، دانشآموزان، نگرش، کودکان استثنایی، تهران |
|
عنوان انگلیسی |
The Effects of P L.U. Programme on Attitude Change of First Grade Guidance School Girls Towards Exceptional Students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
In this study 123 female students selected randomly from guidance schools were divided into control and experimental groups and were then administered an attitude questionnaire. This questionnaire has three parts, the first pan consists of 20 questions that measure general attitude (social desirability and educational status). The second part has 31 adjectives (positive, negative, Pitying) and the subjects are asked to indicate what adjective they use to describe the exceptional students. The third part, consists of questions about prior experiences that the Subjects may have had with exceptional students. Then the experimental group participated in P. L U. (l) Educational Programme for 8 sessions. Following the completion of the programme both the experimental and the control group were again administered the attitude questionnaire. Data were analyzed by analysis of variance with repeated measures. Results showed that at the post-test, the students in the experimental group used more positive statements in describing the exceptional students than the control group. But there were no significant differences in other subtests. Qualitative results showed that students in this course had become more familiar with the exceptional students and this had led to developing a better feeling towards them |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
P.LU., students, attitude, exceptional students, Tehran |
|
نویسندگان مقاله |
عاطفه غیاث فخری | atefeh gheias fakhri all correspondences may be done to the following author کلیه مکاتبات می تواند با نویسنده دوم انجام شود .
محسن شکوهی یکتا | mohsen shekohi yekta tehran university تهران، خیابان جلال آل احمد، روبروی کوی نصر، کد پستی 6456–14155. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-562&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|