|
روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۲، شماره ۴، صفحات ۲۸-۳۷
|
|
|
عنوان فارسی |
تحول حافظه در گذار از دوره پیش عملیاتی به دوره عملیاتی در کودکان چهار تا هشت ساله |
|
چکیده فارسی مقاله |
به منظور آزمون این فرضیه که «محتوای حافظه در گذار از نیم دوره پیش عملیاتی به نیم دوره عملیاتی، طی گذشت زمان پیشرفت مینماید، با استفاده از آزمون توانایی عملیات ردیف کردن، 120 نفر از کودکان چهار تا هشت ساله پیش دبستانی و دبستانی شهر تهران در گروههای سنی در مراحل مختلف سطوح عملیاتی مورد بررسی قرار گرفتند. برای سنجش تراز حافظه از آزمودنیها خواسته شد که خاطره خود را از عملیات ردیف کردن براساس آنچه که به یاد دارند بر روی کاغذ ترسیم نمایند و این درخواست در طی سه فاصله زمانی متوالی یک ساعت، دو هفته و شش ماه پس از آزمایش، انجام گردید. اطلاعات بدست آمده از این بررسی پس رویدادی با استفاده از طرح نیمه آزمایشی و روشهای آمار توصیفی و تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر و گروههای هم بسته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که نحوه یادآوری آزمودنیها از عملیات ردیف کردن تابع تراز شناختی آنهاست. بدین معنی که کودک آنچه را که درک میکند ترسیم میکند و نه آنچه را که میبیند. یادآوری کودکانی که در نیم دوره عملیاتی قرار دارند بیش از کودکانی است که در نیم دوره پیش عملیاتی هستند و محتوای حافظه کودکان، در گذار از نیم دوره پیش عملیاتی به عملیاتی طی زمان طولانی (6 ماه) پیشرفت مینماید. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Development of Memory in Transition from Preoperational to Operational Stage |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
This article aimed to study the development of memory in transition from preoperational to the operational stage in 120 children in the age range of 4 to 8. In order to test the cognitive level (intelligence), the conservation test of seriation was applied. Children were asked to draw from memory what they had done during seriation test. The test was administred at different intervals: one hour, 2 weeks and 6 months. Results of analysis of variace and repeated measures showed that, the amount of remembered material was a function of children's cognitive level. Children drew what they ahd percieved, not what they had seen. Operational children recalled mor materials than preoperational and the content of recall progressed while children developed from preoperational phase to operational at 6 months. After 1 hour or 2 weeks, more materials were distorted, forgotten or faded than 6 months later. This showed that the recall of material increases and the level of increment depends on mental performance and the development of intelligence structures. These were in contrast with the results of calassical experiments on memory and recall. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
عبدالعظیم کریمی | abdolazim karimi taleghani ave., iranshahr st. cross tehran, iran, i.r. خیابان طالقانی. نبش خیابان ایرانشهر. ساختمان شماره 3 وزارت آموزش و پرورش. سازمان اصلی تایید شده: وزارت آموزش و پرورش
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-575&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|