روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۸۷-۹۲

عنوان فارسی بررسی میزان اختلال کاهش توجه در دانش آموزان پسر دبستانهای شهر تهران براساس مقیاس کنرز
چکیده فارسی مقاله این پژوهش به منظور بررسی میزان روایی مقیاس اندازه یگری کیت کنرز در زمینه ارزیابی اختلال کاهش توجه همراه با بیش فعالی در کودکان سالهای دوم تا سوم دبستانهای پسرانه شهر تهران (12-7 سال) انجام گردیده است. آزمودنیها (72=N) بطور تصادفی از میان کودکان عادی دبستانها و کودکان استثنایی مراکز روانپزشکی نواحی مختلف تهران برگزیده شدند. برای 36 پسر دبستانی گروه آزمایشی از نظر بالینی براساس معیار DSM III-R ، تشخیص اختلال کاهش توجه مطرح شده بود. گروه گواه (36=n) ازمیان 72 نفر که بیشترین شرایط هماهنگ باگروه کنترل را داشتند انتخاب گردیدند. ابزار پژوهش شامل مشاهده رفتار، مصاحبه و پرسشنامه مربوط به شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بود. اطلاعات بدست آمده با استفاده از آزمون t مستقل و ضریب همبستگی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌های این پژوهش نشان داد که مقیاس اندازه‌گیری کنرز می‌تواند اختلال کاهش توجه کودکان پسر دبستانی شهر تهران را اندازه‌گیری نماید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Estimating The Conners Rating Scale Validity in ADHD School Boys
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study is to investigate the effectiveness of Conners Rating Scale in assessing attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) in primary school bos in different demographic areas of Tehran city. The study consisted of an experimental group (n=36) comprising of subjects satisfying DSM-III-R criteria for ADHA. These subjects were drawn from different psychiatric clinics. The normal control group (n=36) was matched on the relevant control variables with the experimental group. Results indicate that the Conners Rating Scale is a valid measure for discriminating ADHD from normals.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله منیر صالح مجتهد | monir mojtahed saleh
19 shahmoradi alley, darband ave., tajreesh, tehran, iran, i. r.
تهران. تجریش. خیابان دربند. کوچه شاهمرادی. پلاک 19. فرهنگستان علوم


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-493&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات