Journal of Research and Health، جلد ۸، شماره ۵، صفحات ۳۹۴-۴۰۲

عنوان فارسی تاثیر آموزش مبتنی بر الگوی ارتقای سلامت پندر بر رفتار تغذیه ای دختران دبیرستانی
چکیده فارسی مقاله چکیده از آنجایی که عادات غذایی نامناسب از دوران کودکی و نوجوانی شکل می‌گیرد و تثبیت می‌شود، در صورتی که هیچ‌گونه مداخله‌ای در این زمینه صورت نگیرد، این عادات تغذیه‌ای می‌تواند سرچشمه‌ی مشکلات سلامتی در آینده باشد، هدف این مطالعه تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر الگوی ارتقای سلامت پندر بر رفتار تغذیه دختران دبیرستانی در شهرستان امیدیه بود. این مطالعه نیمه‌تجربی بر روی 128دختر نوجوان (دو گروه 64 نفره) انجام گرفت. نمونه‌گیری تصادفی- خوشه‌ای، و ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ی تهیه شده براساس مدل پندر بود؛ مداخله آموزشی شامل چهار جلسه آموزش 45 تا 60 دقیقه‌ای برای دانش‌آموزان و یک جلسه آموزش برای مادران بود، که به روشهای سخنرانی، پرسش و پاسخ و بحث گروهی برگزار گردید. در این مطالعه قبل از مداخله آموزشی دو گروه از لحاظ متغیرهای جمعیت‌شناختی و میانگین نمره رفتار و سازه‌های الگو اختلاف معناداری نداشتند (05/0 p>)، اما بعد از مداخله آموزشی میانگین رفتار تغذیه‌ی سالم در گروه آزمون از 12/14 به 29/15 افزایش یافت، میانگین نمره برخی سازه‌های مدل مانند خودکارآمدی، منافع، موانع و هنجارهای بین فردی درک شده در گروه آزمون افزایش معنادار داشت (05/0 p<)، اما سازه‌ی الگوسازی تغییر معناداری نداشت (147/0 p= ).نتایج این مطالعه بر اثرگذاری مدل ارتقای سلامت در تغییر رفتار تغذیه دانش‌آموزان تاکید دارد، افزایش منافع درک شده و خودکار‌آمدی و کاهش در موانع درک شده تغذیه سالم از استراتژیهایی هستند که می‌توانند، پایه و اساس مناسبی برای برنامه‌هایی باشند که، با هدف ارتقای رفتارهای سالم در نوجوانان بخصوص در محیط مدرسه طراحی می‌شوند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رفتار تغذیه، مدل ارتقای سلامت پندر، نوجوانان

عنوان انگلیسی Effect of education based on Pender`s health promotion model on nutrition behavior of adolescent girls
چکیده انگلیسی مقاله Poor eating habits are formed and stabilized from childhood and adolescence, so, if there is no intervention to correct it, the dietary habits can be the source of health problems in the future. This study aimed to evaluate the effect of education based on Pender`s health promotion model on nutritional behavior of high school girls. This study was performed on 128 adolescents (two groups of 64 students). The data collection tool was a questionnaire designed based on the Pender`s health promotion model. Educational intervention consisted of four 45 to 60 minute training session for students and a training session for mothers with teaching methods of lecture, questioning and answering and group discussion. The two groups before the intervention were not significantly different in terms of demographic variables and the mean score of behavior and model constructs. But after the intervention, the mean score of healthy nutrition behaviors increased from 14.12 to 15.29 in the experimental group. The mean score of some model structures such as self-efficacy, perceived benefits and interpersonal norms in the test group significantly increased and the mean score of perceived barriers decreased significantly. But modeling structure didn't show significant changes. The results of this study focuses on the effectiveness of health promotion model in changing nutrition behaviors. An increase in the perceived benefits and self-efficacy as well as a reduction in the perceived barriers to healthy eating are the strategies that can be the basis of the programs that are designed to promote healthy behaviors in adolescents especially in the school environment.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Adolescents, Education, Health Promotion, Nutrition

نویسندگان مقاله فریده ناصرپور | Farideh Naserpoor
Social Determinants of Health Center Research, School of Public Health, Jundishapur University of Medical Sciences, Ahwaz, Iran

فرشته زمانی علویجه | Fereshteh Zamani-Alavijeh
Social Determinants of Health Center Research, School of Public Health, Jundishapur University of Medical Sciences, Ahwaz, Iran

پروین شهری | Parvin Shahri
Social Determinants of Health Center Research, School of Public Health, Jundishapur University of Medical Sciences, Ahwaz, Iran

امل ساکی مالحی | Amal Saki Malehi
Department of Epidemiology and Biostatistics, School of Public Health, Jundishapur University of Medical Sciences, Ahwaz, Iran


نشانی اینترنتی http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-69-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/241/article-241-865617.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده نظام سلامت
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات