Journal of Research and Health، جلد ۸، شماره ۵، صفحات ۴۰۳-۴۱۰

عنوان فارسی بررسی ابعاد فرزند پروری والدین و نقش آن درایجاد ناسازگاری دانش آموزان
چکیده فارسی مقاله چکیده : هدف مطالعه حاضر بررسی رابطهی سبک های فرزند پروری والدین و ناسازگاری دانش آموزان بود. طرح پژوهشی از نوع علی مقایسه ای بوده ، نمونه مورد پژوهش 243 نفر از دانش آموزان دختر دبیرستانی شهر مشهد بود که در سال تحصیلی 92-1391 مشغول به تحصیل بودند که با روش نمونه گیری در دسترس و تصادفی انتخاب شدند. ابزار ها ، پرسشنامه فرزند پروری بامرید و مقیاس سازگاری دانش آموزان (‏سینها و سینگ، 1993) بود. داده ها با استفاده از نرم افزارspss-18 و تحلیل واریانس یک راهه تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین میزان ناسازگاری دانش آموزان پرورش یافته با سبک های فرزند پروری استبدادی، اقتداری و سهل گیرانه تفاوت معناداری وجود دارد( 05/0>P ). دانش آموزان پرورش یافته با سبک فرزند پروزی اقتداری، بیشترین سازگاری عاطفی، اجتماعی و تحصیلی و دانش آموزان پرورش یافته با سبک های فرزند پروزی استبدادی و سهل گیرانه به ترتیب کمترین را نشان دادند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The relationship between parenting styles and compatibility in high school female students in Mashhad
چکیده انگلیسی مقاله Considering parenting styles and quality of relationships between parents and adolescents are important factors in their compatibility, the present study investigated the relationship between parenting styles and compatibility of students. According to the multi stage cluster sampling, 243 high school students were recruited for the study. The study tools were Baum rind's parenting styles questionnaire and adjustment inventory for school students. The ANOVA showed a significant difference between emotional, social and academic adjustment in students nurtured with authoritative, authoritarian, and permissive parenting styles. Based on the results, students nurtured with authoritative parenting style were more compatible emotionally socially and academically, while the lowest compatibility was observed among students nurtured with authoritarian and permissive parenting styles, respectively. In families with authoritative parenting style, parents give opportunities to the teens that would strengthen them in decision-making and autonomy. The authoritative parenting style helps the psychological maturity of adolescent, leading to better adaptation.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Academic, Emotional, Social Maladjustment,Parenting

نویسندگان مقاله تکتم کاظمینی | Toktam Kazemeini
Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Iran

فریده نظرزاده | Farideh Nazarzadeh
Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Iran

محبوبه دهقان | Mahbobe Dehghan
Department of Clinical Psychology, School of Education Sciences, Islamic Azad University, Torbat-e-Jam, Razavi Khorasan, Iran


نشانی اینترنتی http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-696-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/241/article-241-865618.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کاربردی
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات