|
Journal of Research and Health، جلد ۸، شماره ۵، صفحات ۴۲۵-۴۳۴
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه اثربخشی برنامه ی اصلاح الگوهای تعامل والد- کودک و آموزش مدیریت والدین به مادران بر کاهش نشانگان پسران ۱۰- ۸ ساله مبتلا به ADHD |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: اختلال نقص توجه/ بیش فعالی از شایعترین مشکلات دوران کودکی است که می تواند تا نوجوانی و بزرگسالی باقی بماند هدف پژوهش حاضر مقایسه اثر بخشی برنامه اصلاح الگوهای تعامل والد- کودک و آموزش مدیریت والدین به مادران بر کاهش نشانگان پسران 10 تا 8 ساله مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی شهر ارومیه بود. روش بررسی: این مطالعه از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مادران پسران 8 تا 10 ساله مبتلا به نقص توجه/ بیش فعالی شهر ارومیه بود که به مراکز مشاوره و درمانی این شهر مراجعه و فرزندان آن ها تشخیص ADHDدریافت کرده بودند. از جامعه مذکور 45 نفر نمونه در دسترس به عنوان نمونه آماری انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی 15 نفره و یک گروه کنترل گمارش شدند. سپس، دو گروه آزمایشی تحت آموزش اصلاح تعامل والد- کودک و آموزش مدیریت والدین قرار گرفتند. گروه کنترل هیج مداخله ای دریافت نکرد. به منظور گردآوری داده های پژوهش از ابزارهای درجه بندی کانرز و مقیاس سنجش نشانه های اختلال ADHD (سوان) بهره گرفته شد. جهت تحلیل داده ها آزمون آماری تحلیل کوواریانس مورد استفاده قرار گرفت. یافته ها: یافته های حاصل نشان دادند تفاوت نمره های پیش آزمون و پس آزمون دو گروه آزمایشی و گروه کنترل برابر 23/185F= و معنادار است(01/0›p). نتایج آزمون تعقیبی توکی نیز نشان داد بین روش اصلاح تعامل والد- کودک با روش آموزش مدیریت والدین تفاوت معنی داری در سطح 0.05 وجود داشته و روش اصلاح تعامل-والد کودک در بهبود و کاهش نشانگان ADHD موثرتر است . نتیجه گیری: بر اساس نتایج حاصل می توان نتیجه گرفت اصلاح تعامل والد- کودک و روابط بین آن ها می تواند در کاهش نشانه های ADHD موثر باشد. از این رو، پیشنهاد می شود برنامه های آموزشی مربوط به تغییر ساختار روابط والد- فرزندی بعنوان بخشی از برنامه های درمان ADHD در نظر گرفته شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Appraisal of effectiveness and comparison of parent-child interaction therapy and parent management training on symptom improvement of ADHD among boys with ADHD |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Parenting a child who has ADHD presents most parents with many challenges. The aim of study was to appraise the effectiveness and comparison of parent-child interaction therapy (PCIT) and parent management training (PMT) to mothers in symptom improvement of 8-10 year old boys with ADHD in Urmia. A quasi-experimental pretest-posttest design with a control group was used. The population consisted of all mothers of 8-10 year old boys with ADHD in Urmia in 2012 who were referred to the counseling and treatment centers and their children received ADHD combined type diagnosis. Children who had the highest scores in Conner's Rating Scale (teachers & parents) were considered as ADHD patients that 45 patients were selected by convenience sampling method and were assigned randomly into two experimental groups (n=15)and a control group. Then, experimental groups were trained by Eyberg's PCIT and Patterson's PMT during 9 sessions which were held once a week. The control group received no intervention. In order to collect the study's data Conners Scales and the SWAN Rating Scale for ADHD were used. Data analysis was done by analysis of covariance with SPSS-16 software. The results showed that the difference between pretest and posttest scores of control group is equal to F=185.23 that it is significant (p< 0.01). Results of Tukey's test showed that there was significant difference between the PCIT and PMT at level of 0.05 and this effect was stronger for PCIT group. Overall, it can be concluded that both of the programs were effective in relieving the ADHD symptoms but the PCIT was more effective. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Parent-Child Relations, Programs, ADHD, parent training |
|
نویسندگان مقاله |
فرزانه میکائیلی منیع | Farzaneh Michaeli Manee Department of Psychology, Faculty of Literature and Human Sciences, Urmia University, Urmia, Iran.
نرگس نوری زاد | Nargess Nourizad Department of Psychology, Faculty of Literature and Human Sciences, Urmia University, Urmia, Iran.
سپیده بهنژاد | Sepideh Behnejad Department of Psychology, Faculty of Psychology and Education Science, Kharazmi University, Alborz Province, Iran.
راشا حقی | Rasha Haggi Department of Psychology, Faculty of Literature and Human Sciences, Urmia University, Urmia, Iran.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-395-4&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/241/article-241-865621.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
کاربردی |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله اصیل پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|