Journal of Research and Health، جلد ۸، شماره ۵، صفحات ۴۷۳-۴۸۲

عنوان فارسی مقایسه اثربخشی واقعیت درمانی و آموزش معنویت برارتقاء بهزیستی روانشناختی
چکیده فارسی مقاله هـدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی واقعیت درمانی و آموزش معنویت برارتقاء بهزیستی روانشناختیدر دانشجویان است. جامعه پژوهش حاضر را کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور  که در سال تحصیلی 95-94 مشغول به تحصیل می باشند را شامل می باشد. در این پژوهش 45 دانشجو با نمونه گیری تصادفی در دسترس بعنوان حجم نمونه تحقیق انتخاب شدند. سپس افراد بطور تصادفی در سه گروه (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) تقسیم شدند، یک گروه آزمایش 9  جلسه  90 دقیقه ای    واقعیت درمانی  به شیوه ی گروهی را دریافت کردند، گروه دوم آزمایش 9  جلسه  دو  ساعته   آموزش  معنویت  به شیوه ی گروهی را دریافت کردند اما گروه کنترل مداخله ای را دریافت نکردند. جهت جمع آوری اطلاعات  از پرسشنامه بهزیستی روانشناختی کارول ریف استفاده شد.  روش پژوهش  از نوع  نیمه آزمایشی با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل می باشد.  جهت تحلیل  داده‌ها از آمار توصیـفی و آمار استنبـاطی(آزمون تحلیل کوواریانس) استفـاده شـد. یافته ها نشان داد که آموزش معنویت با تاکید بر آموزه های دین مبین اسلام  نسبت به واقعیت دمانی در ارتقا میزان بهزیستی روانشناختی در دانشجویان تاثیر بیشتری دارد. نتیجه‌گیری می شودکه آموزش معنویت با تاکید بر آموزه های دین مبین اسلام  و واقعیت  درمانی به طور معنی داری در ارتقا میزان بهزیستی روانشناختی در دانشجویان مؤثر هستند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش معنویت، واقعیت درمانی، بهزیستی روانشناختی.

عنوان انگلیسی Comparison of the effectiveness of training of reality and spirituality on psychological well-being among students
چکیده انگلیسی مقاله The current research was conducted with the aim of comparing the effectiveness of training of reality and the spirituality on promoting psychological well-being in students. The method of this research was semi-experimental with experimental and control groups. In this study 45 university students were selected by sampling method as sample size and then the participants were randomly divided into three groups (two experimental and one control groups) which each group had 15 participants. A test group received nine 90-minute sessions of group-based reality training; the second group received nine sessions of two-hour spirituality training in group way, but the control group did not receive any intervention. Ryff's Psychological Well-Being Scales was used to collect information. The results showed that spiritual education has a higher effect on the education of reality in promoting the level of psychological well-being in students. Thus, it can be concluded that reality is influential in promoting the psychological well-being of the students and also the spiritual education and reality education significantly affect the level of psychological well-being in students, but spirituality is more effective than reality.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فاطمه نعمتی | Fatemeh Nemati Sogolitappeh
Department of Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran



نشانی اینترنتی http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-266-21&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/241/article-241-865627.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده توسعه ای
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات