|
Health in Emergencies and Disasters Quarterly، جلد ۳، شماره ۴، صفحات ۱۸۵-۱۹۰
|
|
|
عنوان فارسی |
عوامل مرتبط با صلاحیت حرفه ای در مدیران پیشدبستانی شهر تهران با رویکرد مدیریت بحران |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: عدم توانایی محافظت از خود در سنین پیش دبستانی اهمیت مدیریت بحران در مراکز پیشدبستانی را دوچندان و آموزش کودکان با رویکرد مدیریت بحران نیز در پیشگیری از خطرات به آنان کمک میکند؛ بنابراین هدف این مطالعه تعیین عوامل مرتبط باصلاحیت حرفهای در بین مدیران پیشدبستانی با رویکرد مدیریت بحران بود. روش: روش پژوهش حاضر پیمایشی وجامعهی آماری آن را همه مدیران مراکز پیشدبستانی شهر تهران تشکیل داد که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای در شهر تهران به جمع آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته که دارای 11 مقیاس و 76 گویه بود انجام شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار 21 spssدر دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی صورت پذیرفت که در سطح استنباطی به دلیل توزیع غیر نرمال دادهها از آزمون نا پارامتریک کروسکال والیس استفاده شد و برای پیشبینی مؤلفهها از رگرسیون خطی گامبهگام استفاده شد. یافتهها: نتایج یافتههای پژوهش نشان داد که بین سن001/0 p<، سابقه مدیریت001/0 p<، تحصیلات001/0 p<و صلاحیت حرفهای با رویکرد مدیریت بحران تفاوت معنیداری وجود دارد. همچنین در بررسی متغیر های ملاک و پیش بین نتایج نشان داد که صلاحیت حرفهای مدیران سابقه و تحصیلات را پیش بینی میکند ولی متغیر سن را پیش بینی نکرده است. نتیجه گیری: با توجه به رویکرد مدیریت بحران، مدیرانی که در جنبههای مهارت(فنی، انسانی، ادراکی) صلاحیت حرفهای بیشتری دارند، برای مدیریت مهدکودکها مناسبترند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
صلاحیت حرفه ای، مدیران، پیش از دبستان، مدیریت بحران |
|
عنوان انگلیسی |
Factors Affecting Professional Competency of Iranian Preschool Administrators Based on Crisis Management Approach |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: Children's inability to protect themselves, shows the importance of crisis management in preschool period. Preschool administrators can help them with the risk prevention during crisis. We aimed to investigate the professional competencies of preschool administrators based on crisis management approach. Materials and Methods: The study participants included 387 preschool administrators in Tehran, Iran, selected by multi-stage cluster sampling method. The surveying tool was a questionnaire designed based on the Child Care Director Self-Assessment instrument (North Carolina Institute, 2015), which has 76 items covering 11 different competency areas. The obtained data were analyzed in SPSS (Version 21) by performing descriptive tests and inferential statistics like the Kruskal-Wallis test and the stepwise linear regression method. Results: The results showed a significant difference between professional competency of preschool administrators in terms of age, management experience and educational level (P< 0.001). Also, regression results revealed that management experience and educational level can predict professional competency for crisis management, but age could not predict the variation in professional competency (P>0.05). Conclusion: Administrators who are more professionally competent in terms of technical, human, and perceptual skills are more qualified for the preschool management, but age variables can not predict eligibility. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
شهین امانی | Shahin Amani
سیامک طهماسبی | Siamak Tahmasbi Department of Preschool Education, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
علیرضا بانشی | Alireza Baneshi Department of Psychology, Faculty of Psychology & Education, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
محسن پورصادقیان | Mohsen Poursadeghian Health in Emergency and Disaster Research Center, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
منصوره کریم زاده | Mansoureh Karimzadeh Department of Preschool Education, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hdq.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-189-10&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|