|
|
Journal of Modern Rehabilitation، جلد ۳، شماره ۳، صفحات ۵۶-۶۱
|
|
|
| عنوان فارسی |
بررسی تاثیر تمرینات تکلیف محور بر عملکرد اندام فوقانی سمت غالب کودکان دایپلژی اسپاستیک ۱۲-۸ ساله |
|
| چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: فلج مغزی شایعترین آسیب حرکتی دوران کودکی است که منجر به مشکلاتی در زمینه اجرای حرکتی شده و نهایتا فعالیت های عملکردی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. آسیب عملکرد دست مشکل ثانویه کودکان دایپلژی اسپاستیک می باشد. افراد دچار نقص عملکرد دست مشکلاتی را در زمینه مراقبت از خود ، فعالیت های آموزشی و تفریحی دارند. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر تمرینات تکلیف محور بر عملکرد اندام فوقانی سمت غالب کودکان دایپلژی اسپاستیک 12-8 ساله می باشد. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه مداخله ای است و نمونه گیری به صورت تصادفی ساده انجام شد. 15 کودک 12-8 ساله مبتلا به دایپلژی اسپاستیک به صورت تصادفی ساده انتخاب شده و 3 روز در هفته به مدت 8 هفته در جلسات تمرینات تکلیف محور شرکت نمودند. ابزارهای ارزیابی استفاده شده شامل تست جبسون-تیلور برای عملکرد اندام فوقانی ، تست پردوپگ بورد برای زبردستی، گونیامتر برای دامنه حرکتی مچ و آرنج و مقیاس آشورث برای اسپاستی سیتی مچ و آرنج بود. یافته ها: نتایج ارزیابی ها نشان دهنده بهبود معنادار عملکرد اندام فوقانی (0001/0 ≥P)، زبردستی (001/0≥P) ، دامنه حرکتی مچ و آرنج (0001/0 ≥P) و اسپاستی سیتی مچ و آرنج ( 05/0≥P) بعد از تمرینات تکلیف محور بود. نتیجه گیری: اطلاعات حاصل از تحقیق حاضر نشان می دهد که تمرینات تکلیف محور می تواند روش موثری جهت بهبود عملکرد اندام فوقانی کودکان دایپلژی اسپاستیک باشد. |
|
| کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
| عنوان انگلیسی |
The effect of task oriented training on upper extremity function in children with spastic diplegia (8-12 years old) |
|
| چکیده انگلیسی مقاله |
Background and aim: Cerebral palsy is the most common motor disorder in childhood that affects on motor performance and functional activity. Impaired hand function is the secondary problem in children with spastic diplegia. Individuals with hand dysfunction encounter with difficulties in self care, educational and recreational activities. The goal of this study is to investigate the effect of task oriented training on upper extremity function in children with spastic diplegia (8-12 years old). Material and methods: Fifteen spastic diplegic children were participated in task oriented training three days weekly up to 8 weeks. The outcomes were measured with Jebsen-Ttaylor hand function test for upper extremity function, Purdue peg board test for hand dexterity, goniometer for range of motion and Ashworth scale for spasticity. Results: The data showed significant improvement in upper extremity function (P≤0.0001) , hand dexterity (P≤0.001) , wrist and elbow range of motion (P≤0.0001) and wrist and elbow spasticity (P≤0.05) after interventions. Conclusion: Our findings suggest that task oriented training can improve upper extremity function in children with spastic diplegia. |
|
| کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
| نویسندگان مقاله |
حسین باقری | hossein bagheri full professor of tehran university of medical sciences استاد گروه فیزیوتراپی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
مهدی عبدالوهاب | mehdi abdolvahab lecturer of tehran university of medical sciences مربی گروه کاردرمانی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
لیلا دهقان | leila dehghan lecturer of tehran university of medical sciences مربی گروه کاردرمانی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
محمود جلیلی | mahmood jalili lecturer of tehran university of medical sciences مدرس گروه کاردرمانی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
سیده زینب بهشتی | zeynab beheshti m.sc of occupational therapy کارشناس ارشد کاردرمانی
|
|
| نشانی اینترنتی |
http://mrj.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-114&slc_lang=fa&sid=fa |
| فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
| کد مقاله (doi) |
|
| زبان مقاله منتشر شده |
fa |
| موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
| نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|