طب توانبخشی، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۴۸-۵۸

عنوان فارسی تأثیر سطوح متفاوت تداخل زمینه ای در تمرین (تمرین مسدود، تمرین تصادفی) بر کارکردهای حسی-حرکتی در کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی
چکیده فارسی مقاله مقدمه و اهداف اختلال هماهنگی رشدی یکی از شایع­ترین اختلالات تأثیرگذار بر کودکان در سنین 5 تا 8 ساله می­باشد. هدف از مطالعه حاضر بررسی تأثیر تمرینات با تداخل زمینه­ای متفاوت (تمرینات تصادفی و مسدود) بر کارکرد­های حسی-حرکتی در کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی 5 تا 9 ساله شهر مشهد بود. مواد و روش ­ها از بین تمامی کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی در شهر مشهد، 45 نفر با استفاده از آزمون­های غربالگری (پرسش­نامه اختلال هماهنگی رشدی، بهره هوشی) انتخاب و پس از تکمیل کردن پرسش­نامه عصب روان‌شناختی کانرز به عنوان پیش­آزمون، به صورت تصادفی به سه گروه 15 نفره (گروه تمرینات تصادفی، گروه تمرینات مسدود و گروه کنترل) تقسیم شدند. در ادامه گروه­های تجربی حاضر در تحقیق تمرینات با تداخل زمینه­ای متفاوت را برای 8 هفته و هر هفته 3 جلسه 45 دقیقه­ای انجام دادند و در انتها دوباره از کلیه افراد به وسیله پرسش­نامه عصب روان‌شناختی کانرز، پس­آزمون به عمل آمد. برای بررسی نرمال بودن داده­های تحقیق از آزمون شاپیرو-ویلک و برای تعیین تفاوت­های درون­گروهی و بین گروهی به ترتیب از آزمون t همبسته و آزمون تحلیل کواریانس استفاده شد. یافته­ ها نتایج تحقیق حاضر نشان داد بین تفاضل میانگین نمرات پیش­آزمون-پس­آزمون دو گروه آزمایش در متغیر­های تحقیق تفاوت معنادار وجود دارد. با این حال هیچ­گونه تفاوت معناداری بین تفاضل میانگین نمرات پیش­آزمون و پس­آزمون گروه کنترل مشاهده نشد. همچنین یافته­های تحقیق حاضر نشان داد که بین دو گروه با تمرینات تداخل زمینه­ای متفاوت، تفاوت معناداری وجود دارد و گروه تمرین تصادفی بهبود بیشتری در کارکردهای حسی-حرکتی بعد از تمرینات پیدا کردند (04/0P=). نتیجه ­گیری بر اساس نتایج به دست آمده می­توان نتیجه گرفت که تمرینات با تداخل زمینه­ای بیشتر می­تواند موجب بهبود بیشتر کارکرد­های حسی-حرکتی در کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effect of Different Levels of Contextual Interference of Training (Blocked and Random Practice) on Sensory-Motor Functions in Children with Developmental Coordination Disorder (DCD)
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aims: Developmental Coordination Disorders (DCD) is one of the most common disorders affecting 5-8 year-old children. The purpose of the present study was to investigate the effects of training and different background interference (blocked and random practice) on sensory-motor functions in children with growth coordination disorder aged 6-9 years in Mashhad city. Materials and Methods: Among all children with growth coordination disorder in Mashhad, 45 were selected using screening tests (Developmental Coordination Disorder Questionnare, IQ). After completing Conner neuropsychological testing questionnaire as pre-test, they were randomly divided into three groups of 15: block practice, random practice, and control groups. The three groups performed the relvant trainings for 8 weeks (3 sessions per week, each session 45 minutes). Then, post-test, i.e. Connors neuropsychological questionnaire was administered. Shapiro Wilk test was used to check the normality and t-test and analysis of covariance (ANCOVA) were run to determine intra-group and inter-group differences, respectively. Results: The results showed that there is a significant difference between pre-test and post-test scores in the two groups' study variables. However, no significant difference was observed between the mean scores of pre-test and post-test for control group. The findings also showed that there is a significant difference between the two groups with different training contextualinterferences. Also, the training group with more background interference was observed to have further improvement in sensory-motor functions after training (P=0/04). Conclusion: However, it can be concluded that training with more background interference can further improve sensory-motor functions in children with developmental coordination disorder.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله هادی مرادی |
دانشجوی دکتری رشد حرکتی، گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

مهدی سهرابی |
استاد، گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

حمید رضا طاهری |
استاد، گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

جلال دهقانی زاده |
دانشجوی دکتری یادگیری حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران


نشانی اینترنتی http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100508_07c76cb48d459b0f362cc300e255c467.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/293/article-293-916998.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات