طب توانبخشی، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۱۵۷-۱۶۴

عنوان فارسی مقایسه تاثیر توجه تقسیم شده و انتخابی بر عملکرد شنوایی دایکوتیک کودکان دچار اختلال خواندن و هنجار ۸ تا ۱۰ سال
چکیده فارسی مقاله مقدمه و اهداف کودکان دچار اختلال خواندن مشکلاتی را در توجه شنوایی و برتری نیمکره­ای نشان می­دهند که با استفاده از روش­های شنوایی دایکوتیک، امکان ارزیابی آن وجود دارد. هدف مطالعه حاضر بررسی و مقایسه توجه شنوایی (تقسیم­شده و انتخابی) و برتری طرفی زبان در کودکان هنجار و دچار اختلال خواندن بود. مواد و روش­ ها مطالعه توصیفی-تحلیلی حاضر با استفاده از نسخه فارسی آزمون اعداد دایکوتیک دو جفتی روی 30 کودک دچار اختلال خواندن و 30 کودک هنجار 8 تا 10 ساله با شنوایی محیطی هنجار و راست ‌برتری قوی از دو جنس انجام شد. ابتدا افراد شرکت­کننده به سه گروه سنی 8، 9 و 10 سال تقسیم شدند. سپس میانگین امتیازات گوش راست و چپ و مقادیر شاخص برتری طرفی در سه وضعیت توجه تقسیم­شده، توجه انتخابی به گوش راست و توجه انتخابی به گوش چپ به تفکیک گروه سنی محاسبه و از طریق آزمون اندازه­های تکراری مقایسه گردید. یافته­ ها مقایسه امتیازات نشان داد به طور کلی در هر سه گروه سنی و سه وضعیت آزمون بین میانگین امتیازات گوش راست و چپ و مقادیر شاخص برتری طرفی دو گروه اختلاف معناداری وجود دارد (05/0Pvalue<). نتیجه­ گیری مطالعه حاضر نشان­دهنده ضعف عملکردی کودکان دچار اختلال خواندن در آزمون اعداد دایکوتیک در هر دو وضعیت توجه تقسیم­شده و انتخابی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparative Effects of Divided and Selective Attention on Dichotic Listening Performance of 8 -10 Year-old Children with Reading Disability and Normal Children
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aims: Children with reading disorder show problems in auditory attention and cerebral dominance that can be assessed using dichotic listening techniques. The aim of the present study was to assess and compare auditory attention (divided and selective) and language lateralization between normal and reading disabled children. Materials and Methods: The current cross-sectional study was performed on 30 normal children and 30 children with reading disability of 8 to 10 years old with normal peripheral hearing and strong right-handedness. First, participants were divided into three age groups of 8, 9, and 10 years old. Then, the mean scores of right and left ear responses and laterality index values were calculated and compared in three divided and selective attention conditions for all age groups using repeated measures test. Result: Comparison of the scores showed statistically significant differences between the mean scores of right and left ears responses and laterality index values between the two groups in all age groups and three condition tests (p-value< 0/05). Conclusion: The results of the present study showed poor performance of children with reading disorder in dichotic digit test in both divided and selective attention conditions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مریم حیدری |
دانشجوی کارشناسی ارشد شنوایی‌شناسی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران

یونس لطفی |
متخصص گوش و حلق و بینی، دانشیار، گروه شنوایی شناسی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران

عبدالله موسوی |
متخصص گوش و حلق و بینی، دانشیار، گروه گوش و حلق و بینی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

میترا رضاپور |
دانشجوی دکترای شنوایی‌شناسی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

عنایت الله بخشی |
دانشیار گروه آمار زیستی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100521_d3be3226db8c93adcf12fccbd58f825c.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/293/article-293-917009.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات