طب توانبخشی، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۳۰۸-۳۱۷

عنوان فارسی رشد خزانه واژگان کودک فارسی زبان از ۱۵ تا ۳۴ ماهگی: یک گزارش موردی طولی
چکیده فارسی مقاله مقدمه و اهداف امروزه برخی از مدل­ها در ارزیابی اختلالات گفتار و زبان بر اساس توالی رشد زبان بنیان­گذاری شده­اند، از جمله مدل توصیفی-تکاملی که این مدل حامی رویکرد پیروی از توالی رشد طبیعی زبان به عنوان بهترین راهنمای آموزشی برای آموزش زبان است. در گفتاردرمانی دسترسی به جداول رشد گفتار طبیعی در سنین مختلف یک ضرورت قطعی به نظر می­رسد. جداولی که در کشورمان مورد استفاده قرار می­گیرد عمدتاَ از منابع خارجی است. بدین ترتیب هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی خزانه واژگان بیانی کودک فارسی­زبان از 15 تا 34 ماهگی است. معرفی بیمار  در تحقیق حاضر با روش مشاهده­ای طولی، برونداد واژگانی یک دختر فارسی­زبان از 14 تا 34 ماهگی به روش وقایع­نگاری، یادداشت­برداری روزانه شد. تمام نمونه­گیری­های زبانی در شرایط کاملا طبیعی در تمام لحظات احتمالی زندگی به غیر از مهد کودک صورت پذیرفت. تاریخ ظهور تمامی عناصر زبان به محض شنیدن ثبت می­شد. یافته­ ها یافته­ها نشان داد نخستین واژه معنادار در 15 ماهگی بیان شد. در 22 ماهگی خزانه­ی واژگانی حدود 55 کلمه بود و بیان ساخت دستوری دوکلمه­ای آغاز شد و بیشترین درصد واژه­ها به ترتیب مربوط به اسامی افراد، خوراکی، اشیاء، اعضای بدن، پوشاک و حیوانات بود. افعال در ظهور جملات مرکب و به دنبال افزایش طول گفته نقش بسزایی داشتند. ظهور افعال جدید در 26 تا 28 ماهگی دارای یک جهش رشدی بود که همزمان با کاربرد جملات مرکب است. ارزیابی واژگان کودک هر 15 روز، انفجار واژگانی را در 26 تا 28 ماهگی نشان داد. نتیجه­ گیری به نظر می‌رسد سن ظهور اولین واژه، محتوای 50 واژه ابتدایی، میزان پیشرفت خزانه واژگان در گذر زمان و فراوانی بیشتر اسم نسبت به فعل، شباهت با زبان­های خارجی و فارسی دارد و مطالعاتی از این دست که به توصیف عمیق رشد خزانه واژگان می­پردازند، در مشخص کردن توالی رشد طبیعی گفتار در کودکان فارسی­زبان نقش بسزایی خواهند داشت.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژگان، رشد زبان، کودک، فارسی،

عنوان انگلیسی Expressive Vocabulary Development of a 15-34-Month Persian Speaking Child: A Longitudinal Case Study
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Some of the models in the evaluation of speech and language disorders have been based on the sequence of language development. Developmental-descriptive model supports the approach of following the sequence of natural language as the best training manual for teaching language to children who have a language disorder. The present study aims to investigate expressive vocabulary and lexical development of a Persian speaking child aged between15 to 34 months. Case Report: In the current observational longitudinal study, expressive vocabulary and lexical output of a Persian speaking girl sampled from 15 to 34 months by daily scripting. Results: The first meaningful word was stated at the age of 15 months. Since about 22 months of age, when the vocabulary storage contained about 55 words, the child started to produce grammatical structures in the form of two-word sentences. In this period, names had the most frequency in child's lexicon. At 22 months of age, the highest frequencies of her vocabulary included names of persons, foods, objects, body parts, clothing and animals, respectively. The emergence of new verbs showed a remarkable growth at the age of 26 to 28 months. In this stage, the child started to use compound sentences. Scripting and evaluating the development of the child's vocabulary every 15 days showed vocabulary spurt at the age of 26 to 28 months. Conclusion: According to the results, the present 20-month longitudinal study showed that the development of expressive vocabulary in the Persian speaking girl was similar those in other languages. It also follows a hierarchical process from simple to sophisticate. This information can hopefully provide useful evidence for clinical research and practice.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Vocabulary, Language Development, Child, Persian

نویسندگان مقاله منیژه زارعی محمودآبادی |
کارشناسی ارشد گفتاردرمانی، مرکز طبی کودکان، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

طلیعه ظریفیان |
دکترای گفتاردرمانی، استادیار گروه گفتاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://medrehab.sbmu.ac.ir/article_1100534_81a43dfc9c1d6850080eccab37e00a3f.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/293/article-293-917025.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات