رفاه‌اجتماعی‌، جلد ۱۸، شماره ۶۹، صفحات ۱۲۸-۷۹

عنوان فارسی نظریه ضد سرمایهای فساد اداری و نقد مفهوم سرمایه اجتماعی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: این مقاله‌ای انتقادی مربوط به مقاله مهم درشماره 55 فصلنامه رفاه اجتماعی یعنی نقد روش شناختی و مفهومی سرمایه اجتماعی فریبرز رئیس‌دانا است. از دهه نود میلادی سرمایه اجتماعی در ادبیات توسعه به‌عنوان یک پدیده مثبت مطرح می‌شد در مقابل چشم‌انداز مارکسیستی که همواره سرمایه را به‌عنوان روابط اجتماعی استثمار طبقه کارگر نظریه‌پردازی می‌کرد. در قضاوت بین این دو نگاه رئیس‌دانا مدافع موضع اخیر است. ازنظر او نظریه سرمایه اجتماعی دو حوزه اقتصاد و غیراقتصاد را بهم آمیخته و پژوهشگران را قادر ساخته است مفهوم اجتماعی را در تحلیل اقتصادی از درپشتی وارد کنند. برخلاف تلاش دو نظریه‌پرداز اصلی کولمن و پوتنام، این امر به این دلیل که مبانی سازنده آن متناقض بوده ناموفق بوده است. رئیس‌دانا فاین را به این دلیل که به سرمایه اجتماعی نگاه انتقادی داشته است مورد تحسین قرار داده است و سرمایه اجتماعی را هم ازنظر مفهومی مبهم و هم غیردقیق می‌داند و کاربرد آن را موجب نگاهداری پایه‌های تبعیض و پذیرش محافظه‌کارانه هنجارهای مقبول جهان سرمایه‌داری می‌داند. هرچند او در نقدهای خود به بن‌فاین اقتدا می‌کند اما تأکید بن‌فاین در نقد برودل از سرمایه را از یاد برده است. برودل هم ازنظر جایگاه علمی و هم ازنظر قدرت نظریه‌پردازی از بوردیو بالاتر است و به‌ویژه این پیشنهاد که سرمایه‌داری از اقتصاد بازار متفاوت است برخلاف اقتصاد بازار دو طبقه دیگر یعنی زندگی مادی و اقتصاد سرمایه‌داری در منطقه کدر هستند. در این مقاله سرمایه اجتماعی به منطقه کدر نسبت داده شده و مفهوم آن به دلیل ناروشن بودن با معنی آشفته موردانتقاد قرار گرفته است. روش: روش این پژوهش انتقادی است که نقدهای منطقی و ساختاری در مقاله رئیس‌دانا به دلیل نواقص آن موردانتقاد قرار گرفته درعین‌حالی که نقاط قوت آن تحسین شده است. یافته‌ها: بزرگ‌ترین نقطه قوت رئیس‌دانا توجه به تغییر مفهومی سرمایه از دیدگاه مارکس به سرمایه اجتماعی است. نقد جابه‌جا شدن نتیجه سرمایه اجتماعی با علت آن ابهام و آشفتگی نیز از نقاط قوت رئیس‌دانا است. بااین‌حال او نتوانسته توضیح دهد چرا این سرمایه اجتماعی موجب پدیدایی دارایی نامشهود می‌شود. درعین‌حال نکات تاریخی از قبیل مطالعات ایتالیایی پوتنام مغشوش و ارجاعات او نادرست است. با تحلیل محتوی نقد رئیس‌دانا، یازده محور در نقد او به مفهوم سرمایه اجتماعی شناسایی شده است، بسیاری از این محورها را بن‌فاین در کتاب خود قبلاً بحث کرده است، اما خلاقیت رئیس‌دانا ارائه نظریه‌ای است که او خود آن را نظریه ضد سرمایه‌ای فساد اداری نمایده است. بحث: رئیس‌دانا فقط نقد مارکسیستی از سرمایه اجتماعی را مدنظر قرار داده و نقد مهم پایه‌گذار مکتب فرانسوی آنال را از قلم انداخته است. درنهایت تعریف ضد سرمایه‌ای (به‌جای سرمایه) رئیس‌دانا از سرمایه اجتماعی به‌ویژه مهم و دوران‌ساز است. در این مقاله نشان داده شده است که می‌توان از طریق نظریه فرناندو برودل تفسیری دقیق‌تر از سرمایه در معنی منفی برای فساد اداری ساخت. مؤلف مقاله حاضر دیدگاه رئیس‌دانا در مورد تقابل سرمایه اجتماعی در مقابل نظریات اجتماعی را به‌ویژه در دو نظریه یعنی نظریه هویت اجتماعی و قدرت پیوندهای ضعیف (هرچند رئیس‌دانا مستقیماً به آنها اشاره نکرده است) مورد تقدیر قرار می‌دهد و پیشنهاد فاین در مورد حذف سرمایه اجتماعی از قاموس نظریه اجتماعی به دلیل ناتوانی آن در تبیین پدیده اجتماعی را تأیید می‌کند. مؤلف مقاصر حاضر دیدگاه رئیس‌دانا را برای توصیف نظریه ضد سرمایه‌ای فساد گسترش داده است. اعتراض رئیس‌دانا به ایده سرمایه اجتماعی بر مبنای زمینه و تلویحات نادقیق تحسین شده است. مقاله حاضر اکثر انتقادات او را پذیرفته اما بر برخی از خطاهای او نیز تأکید کرده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The anticapital theory of corruption and critique of concept of social capital
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: This article is a critical paper related to outstanding paper, namely "Methodological and meaning critique of social capital" by Fariborz Raisdana in the 55th issue of the Journal of Social Welfare.  Since the early 1990s the social capital appeared in the development lexicon as a positive phenomenon, in contrast to Marxist perspective that has always been theorized capital as a historically – specific social relation of class exploitation. In judging between two views, Raisdana defends the latter position. Theory of social capital mixed two domains "economic" and "non –economic" and allows researchers to import the concept of social in economic analysis through the backdoor. İn spite of two major theorists Coleman and Putnam this effort was unsatisfactory, because of its contradictory foundation and its impoverished notions of both the economic and social. Raisdana praises  Fine because he critically regarded the issue and considered it as being contained discrimination as well as a vague and inaccurate and insists that the word social capital was based on conservative acceptance of capitalist accepted norms. However, in his critics, he follows Ben fine, but he forgets Fine emphasis on Braudel's critic of capital. Fernando Braudel is superior to  Beurdiue in both  scientific status and theoretical power in critical view on capital construct, Especially his suggestion that capitalism is something different from the market economy. Unlike the market economy two categories, namely material life and capitalist economy were in shadowy zone. In the current article the social capital is attributed to this shadowy zone and criticized as a fuzzy concept with illdefined meaning. Method:The method was a critical study that rational and structural critiques have been criticized in Raisdana's article due to its shortcomings, while its strengths are admired. Findings:The most significant strength of Raisdana was his attention to the notion of transforming capital in Marx view to  its reconceptualisation in social capital (SC), his critique of replacing consequence of SC with causation, vagueness and ambiguity of SC is his strength.However,  Raisdana can't explain intangible asset in SC, also Raisdand confused historical pionts such as Italian studies of Putnam and his  references are wrong. By content analysis of Raisdana's article  eleven axes in his critiques to SC concept are recognized, however many of them were discussed by Ben fine and Raisdana adopted his  view points, But Raisdana creativity was the theory presented by him that he coined it an Anicapital theory of  official corruption. Discussion: Raisdana notices only marxistian critic of  social capital and neglects the outstanding scientist of Annals school.  Ultimately, Raisdana's definition of anti-capital (instead of capital) of social capital is particularly important. It has been shown in this paper that it is possible to construct a more precise interpretation of capital in the negative sense of corrupt administration through Fernando Braudel's theory. The  author of the current paper acknowledges Reisdana on social capital versus social theories, especially  in (not mentioned by him) these two theories, namely social identity theory and strength of weak ties, and confirms Fine's suggestion to omit social capital word from social theory because of its incapability to explain social phenomena. The author expands Raisdana's  statement of "Anticapital theory of corruption". Raisdana's protested to the idea of social capital based on inaccurate ideas is praised. The article accepts most of his criticisms, but emphasizes some of his mistakes
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حمید رضا عریضی | Hamid Reza Oreyzi



نشانی اینترنتی http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1908-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده رفاه اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات