رفاه‌اجتماعی‌، جلد ۱۸، شماره ۶۹، صفحات ۲۴۷-۲۲۹

عنوان فارسی رابطه کیفیت زندگی با بهزیستی ذهنی در بین دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران
چکیده فارسی مقاله مقدمه:دانشجویان یکی از ذی‌نفعان کلیدی نظام آموزش عالی بوده و پائین بودن کیفیت زندگی یا رضایت از زندگی آنان می‌تواند نقطه آغازی بر انحراف از رسالت، آرمانها و راهبردهای توسعه آموزش عالی و یادگیری باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی وضعیت کیفیت زندگی تحصیلی و بهزیستی ذهنی و رابطه بین آن دو در بین دانشجویان کلیه مقاطع تحصیلی دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی در سال تحصیلی 96-95 طراحی شد. روش: در مطالعه حاضر که از نوع مطالعات همبستگی است، جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در سال تحصیلی 96-95 بود. حجم نمونه نهایی برابر 213 نفر محاسبه شد و نمونه‌ها به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای و تصادفی ساده انتخاب شدند. جهت بررسی وضعیت کیفیت زندگی تحصیلی از ابزار سنجش کیفیت زندگی دانشگاهی مهدی و جهت سنجش وضعیت بهزیستی ذهنی از پرسشنامه بهزیستی ذهنی گلستانی بخت استفاده شد. داده‌ها با استفاده از آزمون t و مدل‌سازی معادلات ساختاری در نرم‌افزار SPSS و AMOS تحلیل شد. یافته‌ها: به‌طورکلی 1/17 درصد زنان، 1/23 درصد مردان، 23 درصد دانشجویان مقطع کارشناسی، 9/15 درصد دانشجویان کارشناسی ارشد و 1/16 درصد از دانشجویان مقطع دکتری رضایتی در سطح زیاد تا خیلی زیاد از کیفیت زندگی تحصیلی داشتند. همچنین 4/19 درصد زنان، 2/19 درصد مردان، 20 درصد دانشجویان مقطع کارشناسی، 3/19 درصد دانشجویان مقطع ارشد، 4/19 درصد دانشجویان مقطع دکتری و به‌طورکلی 6/19 درصد از نمونه موردبررسی رضایتی در سطح کم تا خیلی کم داشتند. بر اساس یافته‌های به‌دست‌آمده وضعیت رضایت از کیفیت زندگی تحصیلی در سطح متوسط قرار داشت. بیشترین رضایت دانشجویان ابتدا در بعد معاشرت با دوستان و بعدازآن در ابعاد رضایت از تنوع فرهنگی دانشگاه، رضایت از کتابخانه دانشگاه، رضایت از چشم‌انداز و آینده شغلی رشته بود. همچنین کمترین میزان رضایت مختص ابعاد رضایت از خدمات ارتباطی دانشگاه، خدمات ورزشی، رفاهی و تفریحی دانشگاه، امکانات حمل‌ونقل دانشگاه و امکانات درمانی بود. با توجه به میانگین نمرات به‌دست‌آمده در هر مؤلفه و نمره کل، وضعیت بهزیستی ذهنی در کل نمونه (56/180=M) و به تفکیک گروه زنان (14/180=M) و مردان (42/181=M) به‌طور معناداری بالاتر از عدد معیار (156=M) قرار داشت. به‌عبارتی‌دیگر، بهزیستی ذهنی نمونه موردبررسی در سطح مطلوبی قرار داشت. بر اساس نتایج مدل رگرسیون برازش یافته (925/0=GFI، 919/0=CFI، 082/0=RMSEA) حدود 15 درصد از تغییرات کیفیت زندگی تحصیلی توسط ابعاد بهزیستی ذهنی تبیین شد. بحث: کیفیت زندگی تحصیلی سازه‌ای چندبعدی بوده و تحت تأثیر عوامل متعددی تنزل یا ارتقاء می‌یابد. دانشجویان می‌بایستی علاوه بر مهیا بودن امکانات تحصیلی در دانشگاه به امکانات تفریحی، فرهنگی، ورزشی و سایر موارد مرتبط نیز دسترسی داشته باشند تا بتوانند انرژی اضافه حاصل از تحصیل و مطالعه را از طریق این امکانات تخلیه نمایند. این امر علاوه بر اینکه موجب تخلیه انرژی اضافه و خستگی دانشجویان خواهد شد، از طرفی دیگر موجب ایجاد انگیزه لازم برای مطالعه و فعالیت علمی آنها خواهد شد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Relationship between Subjective Well-being and Quality of Educational Life among Students of the University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences in Tehran
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Students are one of the key stakeholders in the higher education system, and the low quality of life or their life satisfaction can be a starting point for deviating from the mission, ideals and strategies for the development of higher education and learning. The aim of this study was to investigate the students' quality of life, subjective well-being and the relationship between them among students of all educational levels of the University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences in the academic year of 2016-2017. Method: In the present correlation study, the statistical population included all undergraduate, postgraduate and PhD students in the academic year of 2016-2017. The final sample size was 213 people and the samples were selected by a stratified random sampling method. In order to study the students' quality of life, the Mehdi's University Quality of Life tool was used. Golestani Bakhat questionnaire was used to measure the subjective well-being. Data were analyzed using t-test and structural equation modeling in SPSS and AMOS software. Findings: generally, 17.1% of women, 23.1% of men, 23% of undergraduate students, 15.9% of graduate students, and 16.1% of PhD students had a range of satisfaction between high to very high. Also, 19.4% of women, 19.2% of men, 20% of undergraduate students, 19.3% of graduate students, 19.4% of PhD students and 19.6% of the total sample had a range of satisfaction between low to very low. The most satisfaction of the students was first with their friends and then satisfaction with university cultural diversity, satisfaction with the university library, satisfaction with the job prospect Also, the least satisfaction was attributed to the satisfaction dimensions of university communication services, sports facilities, welfare and recreational facilities, university transportation facilities and medical services. According to achieved mean score in each dimension and total score, the mental health status of the total sample (M=180.56), female students (M=180.14) and male students (M=181.42) statistically was higher than criteria score (M=156). In the other words, subjective well-being of the studied sample was at a desirable level. Based on the results of fitted regression model (GFI=0.925, CFI=0.919, RMSEA= 0.082), about 15% of the variation in the students' quality of life was explained by the dimensions of subjective well-being. Discussion: The students' quality of life is a multidimensional construct and its decreasing or increasing is affected by many factors. It is important that students not only should be provided by educational facilitates but also entertainment, cultural, sport and other related facilities are important so that they can drain the added amount of excess energy of education and study through these facilities. This, in addition to removing excess energy and fatigue of students, on the other hand, will stimulate the study and scientific activity of them.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سودابه سوادجان | Soudabeh Savadjan


سید حسین محققی کمال | Seyed Hossein Mohaqeqi Kamal


نرگس حسن مرادی | Narges Hasan Moradi


غلامرضا قائد امینی | Gholamreza Ghaedamini Harouni



نشانی اینترنتی http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1737-5&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده رفاه اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات