مجله اطلاع رسانی پزشکی نوین، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی سنجش سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران بر اساس مدل آیزنبرگ
چکیده فارسی مقاله هدف: با توجه به حجم روزافزون اطلاعات هر فرد، نیازمند فراگیری مهارتها و توانمندیهایی فراتر از سواد سنتی است. هدف پژوهش حاضر، بررسی سطح سواد اطلاعاتی در بین دانشجویان رشته‌های توانبخشی می‌باشد. روش‌ها: این مطالعه کاربردی بر روی 150 دانشجوی تحصیلات تکمیلی دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه ‌‌استاندارد که براساس مدل آیزنبرگ بود. پایایی پرسشنامه با آلفای کرونباخ 96/0 درصد محاسبه شد. جهت تحلیل داده‌‌ها از نرم‌افزار SPSS و آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. نتایج: مهارت جامعه پژوهش در درک نیاز اطلاعاتی (6/0±94/2)، در راهبرد‌های جستجو (67/0±96/2)، در مکان‌یابی اطلاعات (88/0±80/2)، در استفاده از اطلاعات (95/0±76/2)، در ترکیب اطلاعات (80/0±46/2) و از لحاظ ارزیابی اطلاعات (84/0±93/2) در حد متوسط قرار داشته است. نتایج کلی پژوهش، میانگین سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی را با میانگین636/0±85/2 نشان داده است. نتایج نشان داد بین مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری با سطح سواد اطلاعاتی ارتباط معنی‌داری وجود دارد. نتیجه‌گیری: از آن جا که وضعیت سطح سواد اطلاعاتی جامعه پژوهش در سطح متوسط قرار داشت، توجه بیشتر نسبت به آموزش سواد اطلاعاتی از طریق برگزاری کلاس‌ها با محتوای غنی‌تر و مطابق با فناوری‌های جدید در بین دانشجویان هر رشته توانبخشی باید صورت پذیرد. همچنین ضروریست از متخصصان اطلاع‌رسانی برای بازبینی کارکردها و سیاست‌های آموزشی در جهت پیشبرد فرایند پژوهش دانشجویان استفاده نمایند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سواد اطلاعاتی، توانبخشی، دانشجویان.

عنوان انگلیسی Measuring the Information Literacy Level of Postgraduate Students of the Faculty of Rehabilitation Sciences of Iran University of Medical Sciences based on the Eisenberg Model
چکیده انگلیسی مقاله Aim: Given the increasing amount of information, each person needs to acquire skills and abilities beyond traditional literacy. The purpose of this study is to investigate the level of information literacy among rehabilitation students. Methods: A survey research methodology was applied to 150 graduate students who studied all of them. Data gathering tool was a standard questionnaire based on the Eisenberg and Berkouets model to identify the skills. Includes 24 closed-answer questions on a five-point Likert scale, including six questions (1-1) related to problem definition, four questions (10-7) related to information search strategies, a question (11) related to locating and Access to information, three questions (14-12) pertaining to the use of information, four questions (15-18) related to information combinations, six questions (19-24) related to information evaluation. Validity was confirmed by experts and reliability was also determined by Cronbach's Alpha 96%. Data analysis was performed using SPSS version 18 and descriptive statistics and T-test, analysis of variance, Mann-Whitney, Kruskal-Wallis and Spearman tests. Became. Results: The knowledge of the research community in understanding the information needs (problem recognition) with a mean score of 2.94, in search strategies with an average score of 2.96, in the location of information with an average score of 2.80, 2, in the combination of information with a mean of 2.46 and in the evaluation of information with an average of 2.93. The overall results of the research, the mean of information literacy of postgraduate students of the Faculty of Rehabilitation Sciences of Iran University of Medical Sciences, 2 shows.  Conclusion: The status of the level of information literacy in the research community is at an intermediate level, therefore, more attention should be paid to the education of information literacy through coherent and continuous classes, with richer content, in accordance with new technologies among students of each rehab group. Functions and educational policies are reviewed and use information specialists to advance the research process of the students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Information Literacy, Rehabilitation, Students, Model.

نویسندگان مقاله شهرام صدقی | sharam sedghi
Department of Medical Library and Information Sciences, Faculty of Management and Medical Information, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.


فاطمه عبدی | fatemeh abdi
2. Department of Medical Library and Information Sciences, Faculty of Management and Medical Information, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه علوم کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده مدیریت و اطلاعات پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.

سیروس پناهی | sirus panahi
2. Department of Medical Library and Information Sciences, Faculty of Management and Medical Information, Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه علوم کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی، دانشکده مدیریت و اطلاعات پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://jmis.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-144-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات