مجله دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جلد ۲۷، شماره ۱۰۷، صفحات ۶۲-۶۸

عنوان فارسی تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی باور بهداشتی‌ بر رفتار تغذیه‌ای بیماران دچار سکته قلبی‌
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: بیماری‌های قلبی_عروقی به عنوان یکی از عوامل تهدید کننده‌ی سلامت انسان‌ها و نیز مهم‌ترین عامل مرگ و میر در دنیا و ایران شناخته شده‌اند. بنابراین، بایسته به نظر می‌رسد که مداخله در جهت افزایش آگاهی مردم از عوامل خطر‌ساز این بیماری و تشدید انگیزه‌ی آنها برای کاهش این عوامل با استفاده از آموزش‌های تئوری محور صورت گیرد. هدف: تعیین تاثیر مداخله آموزشی بر پایه مدل باور بهداشتی بر رفتار تغذیه‌ای بیماران دچار سکته قلبی بستری در بیمارستان‌های استان گیلان در سال‌های 1395-96. مواد و روش‌ها: این مطالعه‌ی تجربی از نوع کارآزمایی شاهد‌دار تصادفی بود. 86 بیمار دچار سکته قلبی به طور تصادفی به دو گروه مداخله‌(43) و کنترل‌(43) تقسیم شدند. اطلاعات (داده‌های جمعیت‌شناختی و الگوی اعتقاد بهداشتی و رفتار تغذیه‌ای بیماران) با پرسشنامه محقق ساخته در دو نوبت (پیش از مداخله‌ی آموزشی و یک ماه پس از آن) برای هر دو گروه گرد‌آوری شد. پس از تعیین نیازها در چارچوب مدل اعتقاد بهداشتی، مداخله‌ آموزشی در گروه مداخله انجام شد. در گروه کنترل هیچ‌گونه مداخله‌ای نشد، این بیماران تنها رهنمود روتین بیمارستان را دریافت کردند. داده‌ها با آزمون‌های آماری مناسب (آزمون کای اسکوئر، ضریب همبستگی اسپیرمن و آزمون تی مستقل) و با استفاده از نرم‌افزار SPSS ورژن 21 واکاوی شدند. نتایج: دو گروه از نظر ویژگی‌های جمعیت‌شناختی ‌تفاوت معنی‌دار نداشتند. پیش از مداخله، تفاوت معنی‌داری بین میانگین نمره سازه‌های مختلف الگوی اعتقاد بهداشتی و آگاهی و رفتار تغذیه‌ای در بیماران دو گروه دیده نشد اما پس از مداخله تفاوت بین دو گروه معنی‌دار بود (001/0p<). نتایج، همچنین، نشانگر تفاوت معنی‌دار در مقایسه گروه مداخله پیش از دریافت آموزش و پس از آن بود (001/0p<) ولی در نتایج گروه کنترل پیش و پس از مداخله، تفاوت معنی‌دار دیده نشد (001/0p<) نتیجه‌گیری: مداخله بر پایه الگوی اعتقاد بهداشتی و با پافشاری بر آگاهی و رفتار تغذیه‌ای بیماران با سکته قلبی، تاثیر مثبت در راستای بهبود رفتار تغذیه‌ای این بیماران داشت و در پایان سبب بهبود وضعیت سلامت آنان شد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش/ انفارکتوس قلبی/ تغذیه/ رفتار بهداشتی

عنوان انگلیسی Assessment of the Effect of Educational Intervention Based on Health Belief Model on Nutritional Behavior of Patients With Myocardial Infarction
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Introduction: Cardiovascular diseases (CVDs) are known as a health-threatening factors and the most important cause of mortality worldwide and also in Iran. Thus, it seems necessary to intervene in order to increase public awareness of the risk factors and to enhance their motivation for reducing those factors via the theory-based education Objective: This study aimed to determine the effect of educational intervention based on health belief model on nutritional behavior of patients with myocardial infarction admitted to the hospitals in Guilan province during 1395-96( 2017-2018). Materials and Methods: This study is a randomized controlled experimental trial. Eighty-six patients with myocardial infarction were randomly assigned into two case (43) and control (43) groups. Data from both groups (demographic and health belief model and nutritional behavior) were collected using a researcher-made questionnaire before and a month after educational intervention. After fulfilling the requirements based on HBM, educational intervention took place in case group. Control group did not receive any kind of intervention, they just received the routine notes from hospital. Data were analyzed using SPSS version 21 using suitable statistical tests (chi-square test, Spearman coefficient and independent t-test). Results: In terms of demographic characteristics, no significant differences were seen between the groups. Before intervention, no significant differences were seen between mean scores of HBM constructs, awareness and nutritional behaviors in the groups, while after intervention there was a significant difference between them (p< 0.001). Results also showed a significant difference in case group before and after receiving educational intervention (p< 0.001). But there was no significant change in the control group before and after educational intervention (p< 0.001). Conclusion: The present study showed that intervention based on HBM, emphasizing awareness and nutritional behavior of patients with myocardial infarction, could have a positive effect on the nutritional behavior of the patients and consequently their health status. Conflict of interest: non declared
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Education Health Behavior Myocardial Infarction Nutrition

نویسندگان مقاله شهین معقول | S Maghoul
گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران

دکتر زهرا جلیلی | Z Jalili
گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران

دکتر ربیع الله فرمانبر | R Farmanbar
گروه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت،ایران


نشانی اینترنتی http://journal.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-113&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/10/article-10-981202.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات