|
Journal of Research and Health، جلد ۸، شماره ۶، صفحات ۵۱۳-۵۲۱
|
|
|
عنوان فارسی |
آموزش گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد در افزایش کیفیت زندگی و کاهش اضطراب زنان مبتلابه دیابت |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد در افزایش کیفیت زندگی و کاهش اضطراب افراد مبتلابه دیابت بوده است. روش: طرح پژوهش حاضر از نوع آزمایشی و پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه زنان دارای دیابت مراجعهکننده به آزمایشگاه تشخیص پزشکی شهرستان شهریار از اسفند 1394 تا اردیبهشت 1395 بود. با توجه به شیوه نمونهگیری در دسترس30 نفر از افراد دارای دیابت و اضطراب بالا بهصورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. برای سنجش اضطراب و کیفیت زندگی، به ترتیب پرسشنامههای اضطراب و افسردگی DASS(1384) و پرسشنامه کیفیت زندگی SF-36 (2005) توسط افراد نمونه تکمیل گردید. همچنین برای آموزش گروهی مفاهیم، اصول و فنون درمان پذیرش و تعهد از پروتکل 15 جلسهای ایفرت (2003) استفاده شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادههای جمعآوریشده از روش آماری تحلیل کوواریانس و نرمافزار spss استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد در کاهش اضطراب (170/.=ɳ،046/0 = p و 493/4= F) و در بهبود کیفیت زندگی (510/.=ɳ،038/0 = p و 856/4= F) مؤثر بوده است. بحث و نتیجهگیری: مداخلات آموزش مفاهیم، اصول و فنون رویکرد درمانی پذیرش و تعهد در افزایش کیفیت زندگی و کاهش اضطراب زنان دیابتی مؤثر بوده است. لذا آموزش این مفاهیم می تواند به عنوان یکی از مکانیسم های مهم، در فرایند رشد سالم روانی زنان جامعه سودمند باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Group training based on acceptance-commitment approach for improving quality of life and reducing anxiety among diabetic women |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The Comorbidity of diabetes with psychological disorders negatively intensifies the symptoms of diabetic patients, reduces their response to treatment, decreases their life quality and consequently increases their mortality rate. The present study was conducted to investigate the effectiveness of group training based on acceptance and commitment in improving quality of life and reducing anxiety in diabetics. The present controlled experimental study was conducted using pretests and posttests. The statistical population comprised all women with diabetes presenting to a medical diagnostic laboratory in Shahriar, Iran. Convenience sampling was used to select highly anxious diabetics, who were assigned to experimental and control groups. The depression anxiety stress scale was used to measure anxiety and the SF-36 to assess quality of life in the samples. The 15-session protocol proposed by Eifert was also used for the group training of the concepts, principles and techniques of acceptance and commitment therapy (ACT). The results obtained suggested significant differences between the experimental and control groups in terms of anxiety and quality of life. In fact, acceptance and commitment based group training significantly reduced anxiety and improved quality of life in women with diabetes. Interventions for teaching the concepts, principles and techniques of ACT increased quality of life and reduced anxiety in women with diabetes. Teaching these concepts therefore can comprise a major mechanism for improving the process of healthy mental growth of women. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
زهرا قاسملو | Zahra Ghasemlou Department of Counseling, Faculty of Humanities and Social Sciences, Islamic Azad University, Research Branch of Tehran, Iran
عاطفه نژادمحمد نامقی | Atefe NezhadmohamadNameghi Department of Counseling, Faculty of Psychology, Islamic Azad University Branch of Karaj, Iran
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1470-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/241/article-241-981315.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
نظام سلامت |
نوع مقاله منتشر شده |
گزارش موردی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|