فصلنامه بیومکانیک ورزشی، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۲۲-۳۱

عنوان فارسی بررسی تعادل عملکردی کودکان دارای اختلال حسی ۶ تا ۱۴‌ساله
چکیده فارسی مقاله هدف: تعادل بدن انسان به وسیله یک فرایند پیچیده شامل سیستم بینایی، دهلیزی و اطلاعات حسی - عمقی حفظ می‌شود. از آنجا که سیستم کنترل پاسچر به منظور حفظ ثبات پاسچر مطلوب، به دریافت اطلاعات از هر سه سیستم حسی نیاز دارد، در طی حفظ تعادل بدن فقدان اطلاعات یک سیستم ممکن است روی نوسانات بدن تأثیر داشته باشد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تعادل عملکردی در کودکان دارای اختلال حسی 14-6 سال بود. روش ها: در این پژوهش توصیفی ـ تحلیلی که در سال 1395 بین پسران 14-6‌ ساله استان گیلان با کم‌بینایی و کم‌شنوایی شدید تا عمیق انجام شد، سی پسر کم‌بینا، سی پسر کم‌شنوا و سی پسر عادی به ‌صورت غیرتصادفی هدف‌دار انتخاب شدند. برای ارزیابی تعادل عملکردی این افراد از آزمون زمان برخاستن و رفتن (0/93=r) استفاده شد. داده‌ها توسط نرم‌افزار SPSS  نسخه 20 و با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک‌طرفه و آزمون تعقیبی شفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: بین میانگین نمرات تعادل عملکردی کم‌بینایان با کم‌شنوایان و افراد سالم تفاوت معنی‌داری وجود داشت (0/001=P)؛ به طوری که تعادل کم‌بینایان کمتر از کم‌شنوایان و افراد سالم بود، اما میانگین نمرات کم‌شنوایان با افراد سالم تفاوت معنی‌داری نداشت (0/05
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تعادل عملکردی، اختلال حسی، کم‌بینایی، کم‌شنوایی

عنوان انگلیسی Investigation of the Functional Balance in Children With Sensory Impairment Aged 6 to 14 Years Old
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The balance of human body is maintained by a complex process involving visual, vestibular, and proprioceptive systems. Since the postural control require information from all of these three sensory systems to maintain optimal postural stability, lack of information in one system may affect body sway during maintaining balance .The purpose of this study is to investigate the functional balance in boys with severe-to-profound vision and hearing impairments aged 6-14 years. Methods: This descriptive analytical study was conducted on 30 visually-impaired, 30 hearing-impaired and 30 healthy boys who were selected by purposive sampling method. The Timed Up and Go Test was used for functional balance assessment. One-way ANOVA and Scheffe's post hoc test were used to analyze data in SPSS V. 20 software, considering the significance level at P≤0.05 Results: Functional balance was significantly different in visually-impaired, hearing-impaired and healthy boys (P=0001) where it was poorer in visually-impaired boys compared to visually-impaired and healthy groups (P=0.000). There was no significant difference between hearing-impaired and healthy boys (P=0.001 ). Conclusion: It seems that vision and hearing impairments can reduce functional balance in boys. Visually-impaired boys have poorer balance than the hearing-impaired and healthy boys.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Functional balance, Sensory impairment, Hearing impairment, Vision impairment

نویسندگان مقاله حسن دانشمندی | Hassan Daneshmandi
Department of Sport Injuries and Corrective Exercises, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, University of Guilan, Rasht, Iran.
گروه آسیب‌شناسی ورزشی و حرکات ‌اصلاحی، دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.

چیمن علیارنژاد | Chiman َAlyarnezhad
Department of Sport Injuries and Corrective Exercises, Faculty of Physical Education and Sports Sciences, University of Guilan, Rasht, Iran.
گروه آسیب‌شناسی ورزشی و حرکات ‌اصلاحی، دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.


نشانی اینترنتی http://biomechanics.iauh.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-276-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات