روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۲۸، شماره ۱، صفحات ۲-۲

عنوان فارسی اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر بهبود بهزیستی روان‌شناختی و تقویت معناداری زندگی مادارن دارای کودک مبتلا به اختلال ذهنی- رشدی
چکیده فارسی مقاله هدف: پژوهش تعیین اثر بخشی درمان متمرکز بر شفقت بر بهبود بهزیستی روان‌شناختی و تقویت معناداری زندگی مادران دارای کودک مبتلا به اختلال ذهنی- رشدی بود. مواد و روش ها: روش پژوهش، از نوع آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه مادران کودکانِ مبتلا به اختلال ذهنی- رشدی شهر اهواز در سال تحصیلی 1398-1397 تشکیل می‌‌دادند که از میان آن‌ها با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده، 30 نفر از مادرانی که نمره‌های بهزیستی روان‌شناختی و معناداری زندگی‌شان یک انحراف معیار پایین‌تر از میانگین نمونه اولیه بود، انتخاب و به‌صورت تصادفی در گروه آزمایش (15 نفر) و گروه گواه (15 نفر) جایگزین شدند؛ سپس طرح مداخله برای گروه آزمایش اجرا شد. برای جمع‌آوری داده از فرم 84 سؤالی مقیاس بهزیستی روان‌شناختی ریف و پرسش‌نامه معنا‌داری زندگی استیگر استفاده شد. داده‌ها از طریق آزمون آماری تحلیل کواریانس مود تجریه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: آزمون‌های آماری تحلیل کوواریانس چند‌متغیری در گروه‌های آزمایشی و گواه نشان می‌دهد که این گروه‌ها حداقل در یکی از متغیرهای وابسته با یکدیگر تفاوت معنی‌داری دارند. نسبت F تحلیل کوواریانس تک متغیری برای متغیر بهزیستی روان‌شناختی (48/32 F = و 0/001 ≥ P) و برای متغیر معناداری زندگی (51/32 F = و 0/001 ≥ P) به‌دست‌آمد. به علاوه،  نسبت F تحلیل کوواریانس تک متغیری برای متغیر بهزیستی روان‌شناختی (45/61 F = و 0/001 ≥P ) و برای متغیر معناداری زندگی (33/60 F = و 0/001 ≥P ) به دست آمد. لذا در متغیرهای وابسته (بهزیستی روان‌شناختی و معناداری زندگی) بین گروه‌های آزمایشی و گواه در مرحله پس‌آزمون و پیگیری تفاوت معنی‌داری مشاهده شد. نتیجه گیری: یافته‌ها نشان داد که درمان متمرکز بر شفقت به شکل معناداری منجر به بهبود بهزیستی روان‌شناختی و تقویت معناداری زندگی گردید. یک دوره پیگیری چهار هفته نیز تغییرات درمانی را پایدار نشان داد. بنابراین، می‌‌تواند نتیجه گرفت که درمان متمرکز بر شفقت بر بهبود بهزیستی روان‌شناختی و تقویت معناداری زندگی مادران داری کودک مبتلا به اختلال ذهنی- رشدی مؤثر است و این روش درمانی به‌عنوان یک درمان مفید برای ارتقای سطح بهزیستی روان‌شناختی و معناداری زندگی، به درمان‌گران پیشنهاد می‌‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله درمان متمرکز بر شفقت، بهزیستی روان‌شناختی، معناداری زندگی، اختلال ذهنی- رشدی

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Compassion Focused Therapy on Psychological Well-Being and Meaning in Life of Mothers of Children with Intellectual- Developmental Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Objectives: The purpose of this study was to determine the effectiveness of compassion focused therapy on psychological well-being and meaning in life of mothers of children with intellectual- developmental disorder in Ahvaz. Methods: The research method was experimental, pretest-posttest with control group. Participants included 30 people who were selected by random sampling method.15participants in the experimental group and 15 in the control group were randomly assigned and the intervention was conducted for the experimental group. The study instrument included Psychological Well-being Scale and meaning in life Questionnaire. Data were analyzed by using multy-wayes analysis of covariance (MNCOVA) by SPSS-22. Results: Multivariate analysis of covariance statistical tests in experimental and control groups show that these groups were significantly different from each other in at least one of the dependent variables. F ratio of univariate analysis of covariance for psychological well-being (F=48.32, P≥0.001) and meaning in life (F=51.32, P≥0.001) was obtained in pre-test. In addition, the F ratio of univariate analysis of covariance was obtained for the psychological well-being variable (F=45.61, P≥0.001) and meaning in life (F=33.60, P≥0.001) in post-test. Therefore, a significant difference was observed in the dependent variables (psychological well-being and meaning in life) between experimental and control groups in the post-test and follow-up stages. Conclusion: The results showed that compassion-focused therapy significantly improved Psychological Well-being and fortificated meaning in life of mothers of children with mental-developmental disorder. A follow-up of four weeks also indicated the sustainability of the therapeutic changes. According to the findings of this research, compassion-focused therapy could significantly increase Psychological Well-being and meaning in life of mothers of children with mental- developmental disorder. Consequently this treatment is recommended as a useful intervention for increasing Psychological Well-being and meaning in life to psychotherapists.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Psychological well-being, Meaning in life, Mental-denelopmental disorder (IDD), Compassion- focused therapy

نویسندگان مقاله اکبر طاهری | Akbar Taheri
M.A. Student of Clinical Psychology, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.

سید علی مرعشی | Seyed Ali Marashi
MD, MPH, PhD and Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
دکترای حرفه‌ای پزشکی، ام‌پی‌اچ، دکتری تخصصی روان‌شناسی و استادیار گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.

نجمه حمید | Najmeh Hamid
Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.

کیومرث بشلیده | Kioumars Beshlideh
Professor, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
استاد گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3046-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشکی و روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات