روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۲۸، شماره ۱، صفحات ۸-۸

عنوان فارسی ویژگی های روان سنجی پرسش نامه ارزیابی سلامت روان و ناسازگاری اجتماعی نوجوانان
چکیده فارسی مقاله هدف: این مطالعه با هدف بررسی ویژگی­های روان­سنجی پرسش­نامه ارزیابی سلامت روان و ناسازگاری اجتماعی در نوجوانان ایرانی انجام شد. مواد و روش­ها: پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی بود که در قالب دو مطالعه جداگانه انجام شد. نمونه مطالعه اول شامل  604 نفر از دانش آموزان  اسلام شهر (سال تحصیلی 1398-1399) بودند که به روش نمونه گیری خوشه­ای انتخاب شدند. نمونه مطالعه دوم 44 نفر از نوجوانان مراجعه کننده به درمانگاه انستیتو روان­پزشکی تهران بودند که به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ها شامل پرسش نامه ارزیابی سلامت روان و ناسازگاری نوجوانان و پرسش­نامه توانایی­ها و مشکلات بود. تحلیل داده ها با استفاده از روش­ تحلیل عاملی تاییدی، ضریب آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی پیرسون انجام شد. یافته­ ها: نتایج تحلیل از ساختار یک عاملی و دو عاملی حمایت کرد. به جز دو مقیاس اختلال خوردن و سایکوپاتی که ضریب آلفای کرونباخ ضعیفی داشتند (0/57)، ضریب آلفای کرونباخ دیگر مقیاس­ها در دامنه 0/73 تا 0/94 بود. پایایی بازآزمایی اکثر مقیاس­ها  در دامنه 0/54 تا 0/81 قرار داشت. اما مقیاس­های سایکوپاتی، اختلال خوردن و اختلال عملکرد مرتبط با خوردن پایایی بازآزمایی ضعیفی داشتند (0/48-0/38). ضریب همبستگی میان مقیاس­های پرسش­نامه اصلی با مقیاس­های پرسش­نامه توانایی­ها و مشکلات حاکی از روایی همزمان مناسب ابزار بود (0/05 P<). نتیجه ­گیری: پرسش­نامه ارزیابی سلامت روان و ناسازگاری­های اجتماعی نوجوانان برای غربال­گری مشکلات نوجوانان از ویژگی­های روان­سنجی مناسبی برخوردار است. اما سه مقیاس سایکوپاتی (همچون نسخه اصلی)، اختلال خوردن و اختلال عملکرد مرتبط با خوردن از ویژگی­های روان سنجی ضعیفی برخوردارند. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سلامت روان، سازگاری اجتماعی، نوجوانان، ویژگی های روان سنجی

عنوان انگلیسی Psychometric Properties of the Mental Health and Social Inadaptation Assessment in Iranian Adolescents
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The study was an attempt to investigate the psychometric properties of the mental health and social inadaptation measurement on Iranian adolescents. Materials and Methods: The study was a cross-sectional study conducted in two separate phases. The sample of the first phase of the study included 604 students of Islamshahr city (academic year 1398-1399) who were selected by cluster sampling method.The second phase of the study was conducted on 44 adolescents who referred to medical centers in Tehran and were selected by convinent sampling method. Data collection questionnaires were the Mental health and social Inadaptation Assessment (MIA) and the Strengths and Dissiculties Questionnaire (SDQ). The data was analysed using confirmatory factor analysis, Cronbach's alpha coefficient and Pearson correlation coefficient. Results: Results of the study supported  one and two factor structures for all of the psychopatology scales. Cronbach's alpha coefficient of scales ranged from 0.73 to 0.94 except for eating disorder and psychopathy scales (α = 0.57). The test-retest reliabiity of the majoritty of the scales were moderate to high (0.51< < 0.81). However,  the the psychopathy, eating disorder, and dysfunction related to eating scales showed low reliability (0.38< < 0.48). Moreover, the correlation coefficient between the scales of the MIA and the scales of SDQ supported the the concurrent validity of the instrument (P < 0.05). Conclusion: The MIA is promising to give valid and reliable results in screening adolescents' problems. However,  the psychometric properties of the three scales of psychopathy (such as the original version), eating disorder, and eating-related dysfunction were not supported in this study.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Mental health, Social adjustment, Adolescences, Psychometric

نویسندگان مقاله سوسن قهرمانی | Susan Ghahremani
PhD candidate of Clinical Psychology, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
کاندیدای دکترای روان شناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.

فهیمه احمدیان ورگهان | Fahime Ahmadian Vargahan
PhD student of Clinical Psychology, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دانشجوی دکترای روان شناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.

سجاد خانجانی | Sajad Khanjani
PhD candidate of Clinical Psychology, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
کاندیدای دکترای روان شناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.

حجت اله فراهانی | Hojjatollah Farahani
Department of Psychology, Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس تهران، تهران، ایران.

فهیمه فتحعلی لواسانی | Fahimeh Fathali Lavasani
School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه روان شناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روانپزشکی تهران)، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2000-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشکی و روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات