رفاه‌اجتماعی‌، جلد ۱۹، شماره ۷۳، صفحات ۲۲۱-۲۵۵

عنوان فارسی الگوی ساختاری بهزیستی ذهنی دانش آموزان بر اساس جو آموزشی، اجتماعی، عاطفی و فیزیکی مدرسه با میانجی‌گری تاب آوری تحصیلی
چکیده فارسی مقاله چکیده    پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی ساختاری  بهزیستی ذهنی دانش آموزان بر اساس جو آموزشی، اجتماعی، عاطفی و فیزیکی مدرسه با میانجی­گری تاب آوری تحصیلی انجام شد جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر مدارس دولتی دوره اول متوسطه مناطق 11، 18، 2 و 7  شهر تهران در سال تحصیلی 97-96می باشد حجم نمونه در این پژوهش630 دانش آموز که از این تعداد 209 نفرپایه هفتم و 213 نفرپایه هشتم 208نفرپایه نهم  بوده که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند وبه مقیاس بهزیستی ذهنی کییز و ماگیارمو  (2003)  و مقیاس تاب آوری تحصیلی(2004) وپرسشنامه جو مدرسه (2015)پاسخ دادند . داده های پژوهش با استفاده از روش معادلات ساختاری ونرم افزار   SPSS وAMOS  مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت  نتایج نشان داد که مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است همچنین یافته­های حاصل از بررسی فرضیه­های پژوهش نشانگر آن بود که  بین جو مدرسه و بهزیستی روانی با واسطه گری تاب آوری تحصیلی رابطه غیر مستقیم معنی دار وجود دارد. و بین تاب آوری و بهزیستی روانی در سطح 01/0 رابطه معنا دارو مثبت وجود دارد (01/0>P  ،557/1 =   β).و هم چنین ضریب مستقیم بین جو مدرسه و تاب آوری تحصیلی دانش آموزان مثبت  و معنادار است. (01/0>P  ،796/0   = β).و نیز رابطه  بین جو مدرسه و بهزیستی روانی در سطح 01/0 معنادار و مثبت می باشد (01/0>P  ،862/0=  β).. به­طور کلی، نتایج یافته های پژوهش حاضر شواهدی را برای نقش واسطه­ای تاب آوری تحصیلی در ارتباط بین بهزیستی ذهنی دانش­آموزان فراهم آورده و اهمیت جو مدرسه را در ایجاد تاب آوری و بهزیستی روانی دانش آموزان نمایان می کند .  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژگان کلیدی ، جو مدرسه، تاب آوری. بهزیستی ذهنی

عنوان انگلیسی The structural pattern of mental well-being of students based on the educational, social, emotional and physical atmosphere of the school through educational Resilient
چکیده انگلیسی مقاله Abstract This project is performed with the purpose of presentation the mental structural well _being pattern of students based on educational social emotional and physical context of school with sustenance intercession. The statistical community include all of the girl students of first period high school of tehran's district (7,2,18,11) in school year 97-98. The sample volume in this project include 630 students that from this population, 209 of them are grade7 and 213 persons are grade 8 and 208 persons are  grade 9 who are chosen by accidental sampling and respond to mental well _being scale (kiez magirio 2003)and educational sustenance scale (2004)and questionnaire of context of school (2015). Project's data are analyzed by structural  theorems and software( AMOS  SPSS). Results show that project's model possesses good practice. The consequences of evaluating project's theories also show that there is indirect meaningful relation between context of school and mental well _being with educational sustenance intercession. It is also show that there is positive meaningful relation between toleration and mental well _being at level 0/01.(b=1/557, p< 0/01). Positive parameter between context of school educational toleration of students is positive and meaningful(b=0/796 p< 0/01). And also the relation between context of school and mental well _being at level 0/01 is meaningful and positive.(b=0/862, p< 0/01) On the whole results of this project provide documents for intercessory role of educational sustenance in relation between mental well _being of students and indicate importance of school's context for making toleration and mental well _being for students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله School atmosphere, Resilient, Mental well-being

نویسندگان مقاله صدیقه حاجی حسنی | Sedigheh Hajihasani


مهدیه صالحی | Mahdieh Salehi


سوزان امامی پور | Suzan Emamipour



نشانی اینترنتی http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3298-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده بهزیستی
نوع مقاله منتشر شده اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات