روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۲۲، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مقایسه کارکردهای اجرایی مغز در کودکان دارای اختلال بیش‎فعالی و نقص توجه با کودکان دارای اختلال بیش فعالی نقص توجه همراه با اضطراب
چکیده فارسی مقاله هدف : هدف پژوهش حاضر مقایسه کارکردهای اجرایی مغز در دوگروه از کودکان دارای اختلال نقص توجه/ بیش‎فعالی دارای اضطراب یا فاقد اضطراب بود. روش : در این مطالعه مقطعی-مقایسه‎ای، 15 کودک و نوجوان مبتلا به بیش‎فعالی/ نقص توجه بدون اضطراب و 15 کودک و نوجوان مبتلای دارای اضطراب، از بین بیماران مراجعه‎کننده به مراکز روان‎پزشکی سه منطقه تهران (مناطق یک، سه و نُه) و با توجه به نتایج حاصل از تکمیل مصاحبه نیمه ساختاریافته تشخیص اختلالات روانپزشکی کودک ونوجوان (K-SADS)، پرسش‎نامه کانرز-فرم والد و مقیاس تجدیدنظرشده اضطراب آشکار کودکان (RCMAS) انتخاب شدند. سپس آزمون‎های برج لندن و ویسکانسین در دو گروه اجرا شدند و نتایج حاصل با استفاده از آزمون تحلیل واریانس تک متغیری مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته‎ها: یافته‎ها نشان دادند که میان کارکردهای اجرایی مغز کودکان (قدرت حل مسأله و تصمیم‎گیری؛ انعطاف‎پذیری ذهنی و تفکر انتزاعی؛ قدرت مهار و تکانش‎گری) دارای اختلال نقص توجه/ بیش‎فعالی و دارای نقص توجه/ بیش‎فعالی همراه با اضطراب، تفاوت وجود دارد )05/0=p ). نتیجه‎گیری : اضطراب بیمارگون موجب کاهش خطرپذیری، عدم مپهار و تکانش‎گری در افراد دارای اختلال نقص توجه/ بیش‎فعالی می‎شود و تفکر انتزاعی را بهبود می‎بخشد. اما در قدرت تصمیم‎گیری و حل مسأله این افراد، اختلال جدی ایجاد می‎کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال بیش‎فعالی/ نقص توجه، اضطراب، کارکردهای اجرایی

عنوان انگلیسی Compairing Executive Cognitive functions of brain in two Groups of ADHD children with and without anxiety
چکیده انگلیسی مقاله Objectives : This study was conducted to compare Executive Cognitive functions of brain in two Groups of ADHD children with and without anxiety Method :In this cross-sectional comparetive study 15 children (age 7 to 15)with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) and 15 children(7 to 15 ) with ADHD + Anxiety in terms of executive functions were compared . they were chosen from patients in 3 clinics ( Rofeideh – Akhavan – Rezaiee ) through clinical interviews and questionair ( K-SADS , ADHD Rating scale ,Kaners , RCMAS ) .Executive functions were evaluated by tower of london test ( TOL ) and wiscansine cards ( WSCT) . Results : The results showed significant diffrence between Executive Cognitive functions of brain ( problem solving and decision making , impulsivity , abstract thinking ) between ADHD with and without comorbide anxiety ( p=0/05 ) . conclusion : . In this study was found that ADHD + Anxiety are better in abstract thinking and flexibility and impulse control (they had less errors in wiscansin test ) because anxiety can control risk taking behaviours and impulsivity but they have more deficit in decision making
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علیرضا پیرخایفی |
گروه روان‎شناسی دانشگاه ازاد اسلامی، واحد گرمسارتهران . پایین تر از چهار راه ولی عصر .جنب پارک دانشجو کوچه فردا . کلنیک اینده روشن . دورنگار 6695391
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی گرمسار (Islamic azad university of garmsar)


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-809&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات