|
روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۲۲، شماره ۳، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه کارکردهای اجرایی مغز در کودکان دارای اختلال بیشفعالی و نقص توجه با کودکان دارای اختلال بیش فعالی نقص توجه همراه با اضطراب |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف : هدف پژوهش حاضر مقایسه کارکردهای اجرایی مغز در دوگروه از کودکان دارای اختلال نقص توجه/ بیشفعالی دارای اضطراب یا فاقد اضطراب بود. روش : در این مطالعه مقطعی-مقایسهای، 15 کودک و نوجوان مبتلا به بیشفعالی/ نقص توجه بدون اضطراب و 15 کودک و نوجوان مبتلای دارای اضطراب، از بین بیماران مراجعهکننده به مراکز روانپزشکی سه منطقه تهران (مناطق یک، سه و نُه) و با توجه به نتایج حاصل از تکمیل مصاحبه نیمه ساختاریافته تشخیص اختلالات روانپزشکی کودک ونوجوان (K-SADS)، پرسشنامه کانرز-فرم والد و مقیاس تجدیدنظرشده اضطراب آشکار کودکان (RCMAS) انتخاب شدند. سپس آزمونهای برج لندن و ویسکانسین در دو گروه اجرا شدند و نتایج حاصل با استفاده از آزمون تحلیل واریانس تک متغیری مورد ارزیابی قرار گرفت. یافتهها: یافتهها نشان دادند که میان کارکردهای اجرایی مغز کودکان (قدرت حل مسأله و تصمیمگیری؛ انعطافپذیری ذهنی و تفکر انتزاعی؛ قدرت مهار و تکانشگری) دارای اختلال نقص توجه/ بیشفعالی و دارای نقص توجه/ بیشفعالی همراه با اضطراب، تفاوت وجود دارد )05/0=p ). نتیجهگیری : اضطراب بیمارگون موجب کاهش خطرپذیری، عدم مپهار و تکانشگری در افراد دارای اختلال نقص توجه/ بیشفعالی میشود و تفکر انتزاعی را بهبود میبخشد. اما در قدرت تصمیمگیری و حل مسأله این افراد، اختلال جدی ایجاد میکند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اختلال بیشفعالی/ نقص توجه، اضطراب، کارکردهای اجرایی |
|
عنوان انگلیسی |
Compairing Executive Cognitive functions of brain in two Groups of ADHD children with and without anxiety |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objectives : This study was conducted to compare Executive Cognitive functions of brain in two Groups of ADHD children with and without anxiety Method :In this cross-sectional comparetive study 15 children (age 7 to 15)with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) and 15 children(7 to 15 ) with ADHD + Anxiety in terms of executive functions were compared . they were chosen from patients in 3 clinics ( Rofeideh – Akhavan – Rezaiee ) through clinical interviews and questionair ( K-SADS , ADHD Rating scale ,Kaners , RCMAS ) .Executive functions were evaluated by tower of london test ( TOL ) and wiscansine cards ( WSCT) . Results : The results showed significant diffrence between Executive Cognitive functions of brain ( problem solving and decision making , impulsivity , abstract thinking ) between ADHD with and without comorbide anxiety ( p=0/05 ) . conclusion : . In this study was found that ADHD + Anxiety are better in abstract thinking and flexibility and impulse control (they had less errors in wiscansin test ) because anxiety can control risk taking behaviours and impulsivity but they have more deficit in decision making |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
علیرضا پیرخایفی | گروه روانشناسی دانشگاه ازاد اسلامی، واحد گرمسارتهران . پایین تر از چهار راه ولی عصر .جنب پارک دانشجو کوچه فردا . کلنیک اینده روشن . دورنگار 6695391 سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی گرمسار (Islamic azad university of garmsar)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-809&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|