روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۲۲، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تأثیر تمرینات ویژه انفرادی، گروهی و مشارکتی بر عملکرد شناختی کودکان مبتلا به اختلال
چکیده فارسی مقاله هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر تمرین‎های ویژه انفرادی، گروهی و مشارکتی بر عملکرد شناختی کودکان 12-9 ساله مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی انجام گرفت. روش: 40 نفر از دانش‌آموزان پسر 12-9 سال از مدارس ابتدایی شهر مشهد انتخاب شدند. تشخیص اختلال هماهنگی رشدی با استفاده از پرسش‎نامه ارزیابی اختلال هماهنگی رشدی ونسخه ارزیابی کلی حرکت درکودکان، مصاحبه بالینی و تأیید روان‌پزشک صورت گرفت. شرکت‌کنندگان به صورت تصادفی به چهار گروه (کنترل، انفرادی، گروهی و مشارکتی که از دو زیرگروه تشکیل شده بود) تقسیم شدند. گروه‌ها، تمرین‎های منتخب را به مدت 24 جلسه و هر جلسه 60 دقیقه انجام دادند. آزمودنی‌ها قبل و بعد از تمرینات به وسیله آزمون‌های ارزیابی کلی حرکت درکودکان ، و آدمک گودیناف ارزیابی شدند. یافته‎ها: تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل کواریانس چند متغیره صورت گرفت. نتایج نشان داد تمرینات ویژه انفرادی، گروهی و مشارکتی بر اختلال هماهنگی رشدی و عملکرد شناختی کودکان تأثیر معنا‌دار دارد (05/0 < p). نتیجه‎گیری: به نظر می‎رسد که برنامه‌های تمرینی ویژه انفرادی، گروهی و مشارکتی به بهبود اختلال هماهنگی رشدی و عملکرد شناختی در کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی کمک می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال هماهنگی رشدی، انفرادی، گروهی، مشارکتی، عملکرد شناختی

عنوان انگلیسی The effect of individual, group and cooperative special practices on the cognitive function of children aged 9-12 years with development coordination disorder
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this research was to determine the effect of the special individual, group and cooperative exercises on the cognitive function of children, aged 9-12 years. 40 boy students ,9 – 12 years old, were chosen from elementary schools of Mashhad. Diagnosis of DCD was done by DCD questioner, MABC2 test and clinical interview and certification of a psychiatrist. Participants were randomly divided into four groups (control, individual. Group and cooperative which had two sub groups). They trained with one trainer for 24 session and each session last about 60 minutes. Before and after the exercises the test group were evaluated by MABC2 and Goodenough dummy test. Data analyses were done by multivariate covariance. The results show that special individual, group and cooperative exercises had significant effect on developmental coordination disorder (p< 0.05) and cognitive performance of DCD children (p < 0.05). In result special individual, group and cooperative exercises can help to improve the developmental coordination disorder and cognitive performance on DCD children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله DCD, Individual, group, cooperative, Cognitive.

نویسندگان مقاله حمید رضا طاهری | hamid reza
گروه رفتارحرکتی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-810&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات