روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۲۲، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش اجتناب شناختی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش/ تعهد بر کاهش اجتناب شناختی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص بود. روش: پژوهش به شیوه­ی آزمایشی و با طرح پیش­آزمون و پس­آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان پسر دارای اختلال یادگیری خاص کلاس پنجم ابتدایی بود که در سال تحصیلی 94-1393 در شهر اردبیل مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش شامل 40 نفر از این دانش‌آموزان بود که به ‌روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند (20 نفر برای هر گروه). برای جمع‌آوری داده­ها از آزمون ریاضی کی­مت، آزمون هوشی ریون، آزمون خواندن شفیعی و همکاران، آزمون بیان نوشتاری فلاح چای، پرسشنامه‌ اجتناب شناختی و مصاحبه تشخیصی بر اساس DSM-5 استفاده شد. برای تحلیل داده ها از آزمون آماری تحلیل کوواریانس چند متغیری (MANCOVA) استفاده شد. یافته­ها: نتایج نشان داد که آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد باعث کاهش معنی­داری در اجتناب شناختی دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری خاص شده است(001/0P<). نتیجه­گیری: درمان پذیرش و تعهد با آگاه کردن افراد از هیجانات منفی و کمک به آن­ها درپذیرش این هیجانات، موجب کاهش اجتناب شناختی افراد شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال یادگیری خاص، اجتناب شناختی، پذیرش و تعهد

عنوان انگلیسی The effect of Acceptance / Commitment Training in decreasing Cognitive avoidance among students with Specific Learning Disorder(SLD)
چکیده انگلیسی مقاله Objectives:The purpose of this research was to study the effect of acceptance/commitment training in decreasing cognitive avoidance among students with Specific Learning Disorder (SLD).Method: This was an experimental study with the pre-test, post-test and a control group. Research population included all 5th grade male students suffering from specific learning disorder (case study: 5th grade students in Ardabil in 2015). Research sample included 40 male students suffering from specific learning disorder (SLD) who were selected through multi-step cluster sampling and classified into two groups: Experimental group (n= 20) and control group (n= 20). The following tools were used for data collection: Kay Math mathematic test, Raven Intelligence Test, Reading Test of Shafiei et al, Falahchay Writing Expression, cognitive avoidance questionnaire and diagnostic Interview based on DSM-5. Data were analyzed by multivariate of Covariance analysis (MANCOVA) model .Results: The results revealed that acceptance/commitment training was effective in decrease in cognitive avoidance in students suffering from specific learning disorder (P< 0.001). In other words, acceptance and commitment therapy aware the people of negative emotions and accepting them to reduce cognitive avoidance in these students.Conclusion: According to the results of this research it can be said that since Acceptance/Commitment Training Can have a significant impact on the acceptance of emotions and confrontation with them, this treatment can play an eminent role in decreasing Cognitive avoidance in such students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سعید پور عبدل | pour abdol
دانشگاه شاهد تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شاهد (Shahed university)


نشانی اینترنتی http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-813&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات