|
روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، جلد ۲۲، شماره ۳، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش اجتناب شناختی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش/ تعهد بر کاهش اجتناب شناختی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص بود. روش: پژوهش به شیوهی آزمایشی و با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر دارای اختلال یادگیری خاص کلاس پنجم ابتدایی بود که در سال تحصیلی 94-1393 در شهر اردبیل مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش شامل 40 نفر از این دانشآموزان بود که به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند (20 نفر برای هر گروه). برای جمعآوری دادهها از آزمون ریاضی کیمت، آزمون هوشی ریون، آزمون خواندن شفیعی و همکاران، آزمون بیان نوشتاری فلاح چای، پرسشنامه اجتناب شناختی و مصاحبه تشخیصی بر اساس DSM-5 استفاده شد. برای تحلیل داده ها از آزمون آماری تحلیل کوواریانس چند متغیری (MANCOVA) استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد باعث کاهش معنیداری در اجتناب شناختی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص شده است(001/0P<). نتیجهگیری: درمان پذیرش و تعهد با آگاه کردن افراد از هیجانات منفی و کمک به آنها درپذیرش این هیجانات، موجب کاهش اجتناب شناختی افراد شد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اختلال یادگیری خاص، اجتناب شناختی، پذیرش و تعهد |
|
عنوان انگلیسی |
The effect of Acceptance / Commitment Training in decreasing Cognitive avoidance among students with Specific Learning Disorder(SLD) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objectives:The purpose of this research was to study the effect of acceptance/commitment training in decreasing cognitive avoidance among students with Specific Learning Disorder (SLD).Method: This was an experimental study with the pre-test, post-test and a control group. Research population included all 5th grade male students suffering from specific learning disorder (case study: 5th grade students in Ardabil in 2015). Research sample included 40 male students suffering from specific learning disorder (SLD) who were selected through multi-step cluster sampling and classified into two groups: Experimental group (n= 20) and control group (n= 20). The following tools were used for data collection: Kay Math mathematic test, Raven Intelligence Test, Reading Test of Shafiei et al, Falahchay Writing Expression, cognitive avoidance questionnaire and diagnostic Interview based on DSM-5. Data were analyzed by multivariate of Covariance analysis (MANCOVA) model .Results: The results revealed that acceptance/commitment training was effective in decrease in cognitive avoidance in students suffering from specific learning disorder (P< 0.001). In other words, acceptance and commitment therapy aware the people of negative emotions and accepting them to reduce cognitive avoidance in these students.Conclusion: According to the results of this research it can be said that since Acceptance/Commitment Training Can have a significant impact on the acceptance of emotions and confrontation with them, this treatment can play an eminent role in decreasing Cognitive avoidance in such students. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سعید پور عبدل | pour abdol دانشگاه شاهد تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شاهد (Shahed university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijpcp.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-813&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|