رفاه‌اجتماعی‌، جلد ۱۵، شماره ۵۹، صفحات ۲۱۹-۱۸۷

عنوان فارسی رابطه مصرف رسانه‌ای و سرمایه فرهنگی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: از مهمترین شاخصهای تأثیر گذار بر شکل گیری سرمایه فرهنگی امکان دسترسی به رسانه­هاست که مقاله حاضر با استفاده از نظریه شکاف آگاهی، به بررسی رابطه بین مصرف رسانه‌ای و سرمایه فرهنگی می‌پردازد. روش: تحقیق حاضر با روش پیمایش در بین 188 نفر از دانشجویان صورت گرفته است. یافته­ ها: بین مصرف رسانه‌ای (چاپی، الکترونیکی و دیجیتالی) و سرمایه فرهنگی (ذهنی، عینی و نهادی) رابطه وجود دارد. ضمن اینکه کلیه ابعاد رسانه با ابعاد ذهنی و نهادی سرمایه فرهنگی رابطه مثبت دارند، اما رابطه رسانه­های چاپی با سرمایه فرهنگی منفی است. بحث: نابرابری­ مصرف رسانه‌ای موجب نابرابری اطلاعاتی در بین مردم و نابرابری در مصرف فرهنگی آنان می­گردد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Relationship between Media Consumption and Cultural Capital
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The most important effective indices on Cultural Capital forming is the possibility of having access to Media. Present article is investigating relationship between Cultural Capital and Media Consumption with using Knowledge Gap theory. Method: The present study conducted among 188 students with using Survey method. Findings: There is a relationship between the media consumption with three variables (press, electronic and digital ) and cultural capital ( subjective, objective and institutional ). There is a positive correlation between all aspects of media with mental and institutional dimensions of cultural capital, but there is a negative relationship between press media with cultural capital. Discussion: Inequality of media consumption leads to inequality in information among people and inequality in cultural consumption among them.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله امیر مسعود شهرام نیا | amir masood shahram nia shahram nia
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

زهره مرندی | zohre marandi
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

راضیه مهرابی | razie mehrabi
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

محسن سیستانی | mohsen sistani
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهرضا
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا (Islamic azad university of shahreza)


نشانی اینترنتی http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-514&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده رفاه اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات