رفاه‌اجتماعی‌، جلد ۱۵، شماره ۵۸، صفحات ۲۳۹-۲۶۹

عنوان فارسی شیوع ناتوانیهای یادگیری در کودکان شبه‌خانواده برحسب متغیرهای جمعیت‌شناختی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: هدف از این تحقیق شیوع‌شناسی ناتوانیهای یادگیری در کودکان شبه‌خانواده تحت مراقبت سازمان بهزیستی استان تهران و مقایسه آن برحسب متغیرهای جمعیت‌شناختی است. روش: مطالعه حاضر با روش پیمایش و پرسشنامه کلورادو (CLDQ) و کاربرگ محقق‌ساخته در بین 297 نفر از کودکان شبه‌خانواده 12-8 سال در 26 مرکز بهزیستی در 11 شهرستان استان تهران (شامل ری، شمیرانات، شهر تهران، دماوند، فیروزکوه، اسلامشهر، پاکدشت، رباط کریم، ملارد، ورامین و کرج) که در کلاسهای دوم تا ششم تحصیل می‌کردند، انجام گرفته است. یافته‌ها: شیوع ناتوانیهای یادگیری در نمونه مورد بررسی نسبتاً بالا و شیوع بالای آن در دختران نسبت به پسران مشهود است. برخی متغیرهای جمعیت‌شناختی با ناتوانیهای یادگیری به صورت کلی و به تفکیک زیرمقیاسهای آن، ارتباط دارد. بحث: به لحاظ خاص بودن نمونه این تحقیق، تفاوتهایی در شیوع وجود دارد و برخی متغیرهای جمعیت‌شناختی پیش‌بینی‌کننده ناتوانیهای یادگیری در کودکان شبه‌خانواده هستند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شیوع، کودکان شبه‌خانواده، ناتوانیهای یادگیری

عنوان انگلیسی The Prevalence of Learning Disabilities in Family-Like Children According to Demographic Variables
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The goal of this research is the prevalence of learning disabilities in family-like children are under the care of Tehran Welfare Organization and comparing that according to Demographic variables. Method: Data statistical sample was done by using (CLDQ) Colorado questionnaire and Self-made worksheet in case of Census. After screening 34 people were deleted from research cycle due to intellectual Power, behavioral and physical problems and The final statistical sample data that is collected through purposive sampling (individual=297 ) was analyzed through SP and the chi-square tests and SPSS software. Findings: Research findings indicate that a relatively high incidence of learning disabilities in samples (12/4) and its high prevalence in girls (13 per cent) than boys (6%) is evident. Some demographic variables in comparison with learning disabilities as a whole and the sub-scales separation are meaningful in 5% level. Discussion: We can conclude that; Due to the special nature of this research, there are some differences in the prevalence and some demographic variables in comparison with learning disabilities in family-like children, predicts learning disabilities.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ابراهیم علی محمد لو | ibrahim ali mohammadlo
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی ساوه (Islamic azad university of saveh)

بهشته نیوشا | beheshteh niosha niosha
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی ساوه (Islamic azad university of saveh)

آزاده فرقدانی | azadeh faraghdani faraghdani
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی ساوه (Islamic azad university of saveh)


نشانی اینترنتی http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-504&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده رفاه اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات