رفاه‌اجتماعی‌، جلد ۱۵، شماره ۵۶، صفحات ۱۳۳-۱۴۹

عنوان فارسی بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر رضایت زناشویی زوج های جوان مراجعه کننده به مرکز مشاوره جویا شهر گرگان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: جامعه ایران، جامعه­ای درحال گذر محسوب می­شود که دچار چالشهای گوناگون فرهنگی و اجتماعی شده است. در این میان خانواده به‌عنوان مهم‌ترین بخش ساختار جامعه و مأمنی برای آسایش افراد، در عرض چند دهه اخیر دچار تحولات و چالشهای بسیاری شده که به دنبال خود، عدم یا تضعیف رضایت زناشویی در زوجین را در پی داشته است. لذا این پژوهش در نظر دارد تا اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر رضایت زناشویی زوجهای جوان را بررسی کند. روش: پژوهش حاضر از نوع آزمایشی بوده با استفاده از طرح پیش‌آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل تصادفی انجام گرفته است. تعداد شرکت‌کنندگان در گروه مداخله 28 نفر و در گروه کنترل 32 نفر بود. گروه­ مداخله در 8 جلسه آموزش مهارتها‌ی زندگی شامل خودآگاهی، حل‌مسئله، تصمیم‌گیری، ارتباطات مؤثر، روابط بین‌فردی، رفتار جرأتمندانه شرکت کرد و گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. ابزار این مطالعه پرسشنامه زوجی 35 سؤالی انریچ بود. جهت تحلیل داده‌ها‌ از آماره‌های توصیفی و آزمون تحلیل کواریانس استفاده شد. یافته‌ها‌: آموزش مهارتها‌ی زندگی بر افزایش سطح رضایت زناشویی در زوجهای جوان تأثیر داشته است. همچنین بین میانگین گروه مداخله و کنترل در متغیر­های مورد بررسی (رضایت زناشویی، ارتباطات) تفاوت وجود داشته و آموزش مذکور تأثیری بر حل تعارض و تحریف ­آرمانی نداشته است. بحث: به‌منظور افزایش رضایت زناشویی زوجهای جوان، می‌توان از آموزش مهارتهای زندگی استفاده کرد. گرچه این آموزش بر تواناییها‌ی حل تعارض و تحریف آرمانی تأثیری نداشته است، لذا به‌نظر می­رسد به‌منظور بهبود وضعیت در این دو توانایی، باید از بسته‌های آموزشی دیگر استفاده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اثربخشی آموزشی، رضایت زناشویی، زوجهای جوان، مهارتهای زندگی

عنوان انگلیسی Effectiveness of Life Skills Training on Marital Satisfaction among Young Couples
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Social Trust is considered as a social phenomenon that plays a vital role in human interactions and its relationships. Researches have shown that religion can be an important factor in the production of social trust. The purpose of the present paper is to do a sociological analysis of the relationship between religiosity and social trust. Method: This study is a survey. The statistical population is students of Behbahan Islamic Azad University in the period of 1392-1393. Among them, 346 were randomly selected by using Cochran formula and then the questionnaires were distributed among them. Findings: The results showed that a significant positive correlation between the ideological, religious and ritual implications and interpersonal trust is fundamental. There is also a significant positive correlation between religiosity and trust in the basic experiment. Discussion: About the paradox in the relationship among religious dimensions, generalized and institutionalized trust maybe this interpretation is correct to say that whether religiosity is superficial or regarding trust issues, the living environment is so badly damaged and traumatized that even religiosity of the people cannot persuade them to act with good will.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سجاد سجادی | sajjad sajjadi
دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی

رمضانعلی قادری ثانوی | ramazanali ghaderisani
دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی

علی فرهودیان | ali farhoodian
دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی

سید حسین محقق | hossein mohaghegh
دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی

پوریا رضا سلطانی | pooria reza soltani
دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی

محمد جواد آزاد چهر | mohammadjavad azadchehr
دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی


نشانی اینترنتی http://refahj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-363&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده رفاه اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات